heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

۲۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا می دانید تا چه میزان تعادل کار برخی از افراد در دوران کرونا تغییر کرده است ؟ چطور می توان سبک زندگی را به حالت اولیه خود درآورد ؟ آیا می توانید پس از دوران کرونا بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنید ؟

تعادل بین کار و زندگی در دوران کرونا در مقایسه با دوران عادی زندگی تغییر کرده و سبک بسیاری از زندگی ها را تغییر داده است . آیا می دانید کار و فعالیت والدین شاغل چند برابر شده است ؟ در واقع برخی از والدین که مشغول دور کاری هستند ، موظف هستند به فعالیت های فرزندان خود نیز در خانه رسیدگی کنند .

از این رو می توان گفت برخی از والدین شاغل نه تنها باید به وظایف شغلی خود بلکه باید بر تکالیف و فعالیت های فرزند خود نیز رسیدگی کنند . در نتیجه برای انجام چند فعالیت در کنار هم نیاز به تمرکز و توجه بسیاری داشته در نتیجه تعادل زندگی آن ها بهم خواهد خورد .

همانطور که می دانید شیوع ویروس کرونا فعالیت های کاری و زندگی اغلب خانواده ها را به زیر یک سقف کشانده است . در این صورت والدین شاغل به دلیل رسیدگی به فعالیت های فرزندان ، خانه و همچنین امورکاری خود بسیار تحت فشار قرار خواهند گرفت .

راهکارهای مقابله با ویروس کرونا در محل کار

همانطور که می دانید با وجود ویروس کرونا برخی از مشاغل شروع به کار کرده و در حال فعالیت کردن هستند . اکثر کارمندانی که در موسسه و یا شرکت های مختلف نیز می باشند موظف به انجام کار در محل کار خود نیز می باشند .

لازم است بدانید که برخی از مشاغل که امکان دورکاری برای آن ها فراهم است ، با موافقت مدیر عامل می توانند در خانه کار کرده و گزارش عملکرد روزانه خود را برای کارفرما بفرستند . اما مشکل کسانی هستند که امکان دورکاری برای آن ها فراهم نمی باشد .

 در نتیجه افرادی که مجبور به سرکار رفتن هستند باید نه تنها در خانه بلکه در محیط کار نیز نکات بهداشتی را رعایت کنند که در ادامه برخی از این موارد را بیان خواهیم کرد :

سطوح مختلف موجود در محیط کارتان را مداوم با مواد ضد عفونی کننده تمیز کرده و به آن ها الکل بزنید . این سطوح شامل میز محل کار ، کیبورد ، موس ، صندلی ، تلفن ، میزهای محل کار و غیره می شود که امکان آلودگی در آن ها بسیار زیاد است .

جلسات و یا گردهمایی ها باید با رعایت پروتکل بهداشتی صورت گرفته و افراد با ماسک و دستکش و همچنین با فاصله 1.5 متری در جلسه حضور داشته باشند .

اگر امکان دورکاری در خانه خود دارید ، می توانید از کارفرما درخواست کنید تا با دورکاری شما و دیگر کارکنان مجموعه همکاری کند .

مشتریان خود را محدود کرده و همچنین می توانید قرار های کاری خود را کنسل کنید ، اما در صورت لزوم می توانید با رعایت بهداشت فردی با دیگران ارتباط برقرار کنید .


برای کارکنان باید محدودیت هایی همچون سفر رفتن ، تردد بسیار و یا حضور در اماکن های عمومی شلوغ اعمال شود .

در صورت ظهور علائمی چون تب ، سرفه و یا دیگر علائم مشابه سرماخوردگی از رفتن به محل کار خودداری کنید .

اگر مجبور به رفتن سفر و یا ماموریت های کاری شدید ، حتما باید پیش از آن مقامات محلی آن منطقه مشورت کنید .

در محل کار علاوه بر رعایت بهداشت تنفسی باید دیگران را نیز تشویق کنید تا خطر احتمال ابتلا را کاهش دهید .

افراد باید در محل کار نه تنها ماسک بلکه دستکش نیز داشته باشند و همچنین افرادی که بسیار زیاد سرفه و یا عطسه می کنند نیز باید یک سطل زباله در دار نیز در کنار خود داشته باشند .

شستشو مرتب دست ها را در محل کار فراموش نکرده و همچنین می توانید دیگر همکاران خود را به انجام این عمل تشویق کنید .

محلول و ژل های ضد عفونی کننده را در محل کار در حضور همگان قرار داده تا دیگر کارکنان شرکت نیز بتوانند از آن ها استفاده کنند .

هنگام ارتباط با افرادی که علائم سرماخوردگی را نیز دارند ، فاصله اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنید .

خدمتکاران مجموعه باید پس از ترک رفتن کارمندان از محل کار فضای شرکت را به طور کلی تمیز و ضدعفونی کنند .

تا حد امکان مسافرت و ماموریت های کاری را کاهش داده تا ارتباط آن ها با دیگر افراد جامعه به حداقل برسد .


می توانید دستگاه تب سنج در محیط کار تهیه کرده و در روز تب کارمندان خود را بسنجید .

تا جایی که می توانید با وسایل نقلیه عمومی تردد نکرده و از ماشین شخصی یا تاکسی برای رفت و آمد استفاده کنید .

تا حد امکان برای حضور و غیاب از سیستم تشخیص چهره به جای تشخیص انگشت استفاده شود .

عدم استفاده از دستمال مشترک برای تمیز کردن سطوح مختلف و میز در شرکت .

عدم استفاده از لوازم اداری دیگران مانند خودکار ، منگنه ، کاغذ و خیره .

استفاده از مهر و سجاده شخصی در محل کار .

 

نتیجه گیری

لازم است بدانید که در برخی از موارد مشاهده شده است که افراد به دلیل استرس و اضطراب مبتلا به بیماری کرونا دچار فرسودگی شغلی نیز شده و از کار خود انصراف داده اند . اما جای نگرانی نیست در صورت رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله با دیگران احتمال ابتلا وجود ندارد .

کارمندان یک مجموعه نه تنها مسئول جان خود و خانواده شان بلکه مسئول جان همکاران و خانواده های آن ها نیز هستند . بنابراین رعایت موارد بهداشتی در محیط کار و همچنین در زندگی شخصی امری ضروری و لازم می باشد .

نکته مهم این است که برای برخی از مشاغل امکان دورکاری وجود دارد ، در نتیجه کارفرمایان باید با دورکاری آن ها موافقت کرده تا شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کند . برخی از مشاغل که امکان دورکاری برای آن ها وجود ندارد باید با رعایت دقیق موارد بهداشتی شروع به فعالیت کنند .

منبع : ویروس کرونا و رعایت نکات بهداشتی در محل کار

  • mag heyva
  • ۰
  • ۰

همانطور که می دانید با وجود وضعیت کرونا که همچمنان مهمان خانه های ما می باشد ، مدارس باز شده است . آیا این تصمیم صحیح است ؟ آیا می توان با مراقبت ، از احتمال ابتلا به کرونا پیش گیری کرد ؟ آیا این تصمیم بازگشایی مدارس ماندگار خواهد بود ؟

با توجه به تصمیم دولت در روز یکشنبه 27 اردیبهشت ماه مدارس سطح کشور به طور محدود باز خواهند شد ، به همین دلیل باید دانش آموزان و همچنین معلمان باید با رعایت بهداشت و همچنین رعایت مسائل بهداشتی در مدرسه حاضر شوند .

در واقع لازم است بدانید که در برخی از مدرسه ها معلمان با راه اندازی کانال های آموزشی مجازی و پیگیری آموزش دروس مختلف مکمل آموزش های مجازی شده اند . با وجود آموزش های مجازی و همچنین پیگیری معلمان دیگر خانواده ها مانند ابتدای ورود ویروس کرونا نگران درس و تحصیل فرزندانشان نیستند .

کودکان و یا دانش آموزان نیز به کرونا مبتلا خواهند شد ؟

دغدغه بسیاری از خانواده ها برای مدرسه فرستادن فرزندانشان ، خطر احتمال ابتلا به بیماری کرونا می باشد . آیا مدرسه رفتن فرزندان نگرانی دارد ؟ آیا کودکان نیز در معرض خطر هستند ؟ می توان گفت که از زمان شیوع ویروس کرونا تعداد کمی از کودکان زیر 18 سال به این بیماری مبتلا شده اند .

در حالیکه والدین و همچنین سیاست گذاران نگران چگونگی بازگشایی مدارس پس از قرنطینه هستند ، دانشمندان نیز همچنان در تلاش درک تاثیر ویروس کرونا بر کودکان هستند . در واقع لازم است بدانید که احتمال ابتلای کودکان به بیماری کووید-19 وجود دارد اما شمار کمی از آن ها در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند .

با این وجود دلیل بازگشایی مدارس چیست ؟ برخی از محققان معتقدند که کودکان در معرض خطر ابتلای پایین تری قرار دارند ، به همین دلیل در دیگر کشور ها مانند آلمان و دانمارک نیز مدارس باز شده و کودکان به مدرسه می روند .

همچنین در استرالیا و فرانسه در بعضی مناطق آن نیز مدارس باز شده است ، با این وجود هنوز هم برخی از پژوهشگران مخالف باز شدن کلاس های درس بوده است زیرا آن ها اعتقاد دارند که دلیل اصلی شیوع کمتر این بیماری در بین کودکان نسبت به بزرگسالان تعطیل بودن مدارس است .

والدین دانش آموزان باید بدانند که علائم کرونا در کودکان خفیف تر بوده و یا ممکن است بی نشانه نیز باشد . در نتیجه می توان گفت اگر کودکان ناقل ویروس کرونا باشند به احتمال زیاد شیوع این بیماری در کشورهایی که مدارس خود را باز کرده اند ، طی چند هفته آینده به میزان زیادی افزایش خواهد یافت .


رعایت نکات بهداشتی دانش آموزان در زمان کرونا

رعایت نکات بهداشتی در مدرسه برای دانش آموزان بسیار اهمیت داشته و تا حد امکان از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری خواهد کرد که در ادامه بیان خواهیم کرد :

    حتما با ماسک و دستکش در مدرسه حاضر شده و با دست آلوده خود به ماسک دست نزنند .

    دوستان و هم کلاسی های خود را در آغوش نگرفته و با آن ها روبوسی نکنند .

    حفظ فاصله اجتماعی با دوستان ، هم کلاسی ها ، معلمان و دیگر کادر مدرسه

    شستن دست ها با آب و صابون به طور مرتب و همچنین پیش از خوردن غذا و خوراکی

    همراه داشتن دستمال کاغذی تا در زمان سرفه و یا عطسه جلوی دهان خود بگیرند

    خوردن خوراکی های مناسب تا از خشک شدن گلو جلوگیری کند

    همراه داشتن مواد ضدعفونی کننده و استفاده از آن به طور مکرر

    خرید نکردن از بوفه و همچنین نخوردن غذا و یا خوراکی های هم کلاسی های خود

 
جزئیات جدید بازگشایی مدارس

طبق اطلاعیه های جدید همه دانش آموزان در مدارس باید از ماسک و دستکش استفاده کرده و همچنین رعایت فاصله مجاز با دوستانشان اجباری است . همچنین دانش آموزان پیش دبستانی و استثنایی نیز به دلیل آسیب پذیر بودن در برابر ویروس کرونا اجازه حضور در مدارس را ندارند .

آیا آموزشگاه های زبان و یا کنکور نیز باز خواهد شد ؟ لازم است بدانید که برای بازگشایی آموزشگاه های کنکور و زبان هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است . آیا معلمان مدرسه نیز ملزم به رعایت دستور العمل های بهداشتی هستند ؟

لازم است بدانید که دستورالعمل های بهداشتی وزارت بهداشت برای بازگشایی به همه مدارس ابلاغ شده و رعایت آن ها برای همه الزامی می باشد . طبق نظرسنجی های وزارت بهداشت میزان آشنایی جامعه ایران با دستورالعمل های بهداشتی بیش از 82 درصد است .

سامانه شاد راهکاری برای آموزش در دوران کرونا

آیا با سامانه شاد آشنایی دارید ؟ آیا می دانید دلیل این نام گذاری چیست ؟ بی شک اغلب والدین که فرزند مدرسه ای داشته با این سامانه آشنا بوده اند . لغت " شاد " برگرفته از عبارت " شبکه آموزشی دانش آموزی " بوده در نتیجه مختص به دانش آموزان و دروس آن ها می باشد .

به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین تعطیلی مدارس سامانه شاد بستری را فراهم کرد تا دانش آموزان برای آموزش مجازی آماده شوند . همچنین دانش آموزان نیز موظف هستند در ساعت های مشخص شده در کلاس مجازی شرکت کنند .

آموزش و پرورش قبل از راه اندازی برنامه شاد اقدامات متفاوتی در سطح ملی و همچنین منطقه ای انجام داده و از جمله آن ها می توان به پخش دروس از طریق سامانه ملی اشاره کرد . اما در مناطق دور دست این آموزش ها به چه شکل بوده است ؟ در مناطقی که دسترسی به اینترنت نداشته راهبران آموزشی درسنامه هایی تهیه و به دست دانش آموزان رسانده اند .

نکته مهم این است که اگر خانواده ای چند بچه مدرسه ای داشته باشند چطور می توانند از سامانه شاد به طور همزمان استفاده کنند ؟ لازم است بدانید که زمان برگذاری کلاس ها شناور بوده ، همچنین همزمان امکان استفاده از آموزش دروس تلویزیونی نیز وجود دارد .

کرونا و امتحانات دانش آموزان

آیا امتحانات پایه دوازدهم به صورت حضوری برگزار خواهد شد ؟ بله ، برای امتحانات پایه دوازدهم تصمیم گرفته شده است که از 17 خرداد ماه آغاز شده و به استان ها نیز ابلاغ شده است . نکته مهم این است که تاکید وزارت آموزش و پرورش در برپایی امتحانات نهایی به صورت حضور است مگر اینکه در آن زمان وزارت بهداشت صلاحدید دیگری دیده باشد .

آیا آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان برگزار می شود ؟ لازم به ذکر است که آموزش و پرورش تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا است و همچنین اگر این آزمون برگزار نیز شود با حفظ فاصله اجتماعی امکان پذیر خواهد بود .

 
کلام آخر

بی شک بسیاری از والدین نگران فرزندانشان بوده و از مدرسه رفتن آن ها می ترسند ، در واقع با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی جای نگرانی وجود ندارد . در نتیجه نه تنها دانش آموزان بلکه معلمان و مدیران نیز باید از ماسک و دستکش استفاده کرده و فاصله اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنند .

منبع : نکاتی برای بازگشایی مدارس در دوران کرونا

  • mag heyva
  • ۰
  • ۰

آیا تنها دانشگاه رفتن مسیر رسیدن به موفقیت می باشد ؟ آیا می دانید افراد با کسب مهارت نیز می توانند به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنند ؟ از انواع مدارک فنی و حرفه ای چه می دانید ؟ آیا می دانید مدارک فنی و حرفه ای چه مزایایی دارد ؟

بی شک می دانید که امروز انجام بسیاری از مشاغل و حرفه ها از دقت و توجه بسیاری برخوردار بوده در نتیجه افراد باید برای انجام آن ها مدارک معتبر داشته باشند . اهمیت داشتن مدارک فنی و حرفه ای چیست ؟ 

کسب مدارک فنی و حرفه ای به این دلیل اهمیت دارد که مهارت و تخصص لازم در این حرفه ها به جهت رعایت اصول ایمنی و نکات فنی ضروری است . در نتیجه می توان گفت هم اکنون برای بخش اعظمی از مشاغلان مدرک فنی حرفه ای لازم و ضروری بوده است .

دسته بندی مدارک فنی و حرفه ای

همانطور که گفتیم بخش اعظمی از شاغلان حوزه های مختلف نیازمند دریافت کارت مهارت بوده در نتیجه افراد مشغول در این حوزه از اهمیت کارت مهارت آگاه هستند . به همین دلیل می توان گفت یکی از مهمترین شروط بیمه کارگران مهارتی ، کارت مهارت است .

با داشتن کارت مهارت می توانید در لیست بیمه کارفرمایان برای معرفی به سازمان تامین اجتماعی و بهره مندی از مزایای بیمه ای قرار بگیرید که در ادامه انواع دسته بندی مدارک فنی و حرفه ای را بیان خواهیم کرد :


مدارک رسمی

مدارک مورد تایید

مدارک گذر مهارتی

تعریف مدارک رسمی

همانطور که از اسم این مدرک مشخص است ، مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه ای نه تنها در کشور بلکه در دیگر کشور ها نیز اعتبار دارد . مهارت آموز جهت دریافت این مدرک طبق مقررات سازمان فنی و حرفه ای باید در آزمون که تاریخ آن از قبل تعیین شده است شرکت کرده و نمره قبولی آن را کسب کنند .

لازم است بدانید که این مدارک در سایت رسمی سازمان سنجش قابل استعلام بوده است . گواهینامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای از سال 1392 صرفا به صورت الکترونیکی بوده است . نکته مهم این است که این مدارک به علت دارا بودن کد ملی آموزش شغل ، بین المللی بوده و در سایر کشورها نیز اعتبار داشته و به رسمیت شناخته شده است .

لازم به ذکر است افرادی که قصد مهاجرت و یا خروج از کشور را دارند داشتن مدارک فنی و حرفه ای به علت دارا بودن کد بین المللی در سازمان جهانی کار در 186 کشور دنیا معتبر بوده که این موضوع می تواند مهاجرت را برای شما آُسان کند .

آیا می دانید روند اخذ مدارک رسمی سازمان فنی و حرفه ای چگونه است ؟ در واقع روند اخذ مدرک ممکن است چندین ماه زمان ببرد و دلیل آن نیز وجود ضوابط رسمی سازمان فنی و حرفه ای و همچنین وجود آزمون تئوری و عملی می باشد که در زمان های خاص برگزار خواهد شد .

نکته مهم وجود کدملی آموزش شغل بر روی این مدارک است که الزامی می باشد و همچنین باید کد مذکور با کد طرح درس مذکور در سایت آموزش فنی و حرفه ای همخوانی داشته باشند . از دیگر مزایای مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه ای دریافت تسهیلات از بانک بوده که به شروع و راه اندازی کسب و کار نیز کمک خواهد کرد .

تعریف مدارک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای

برخی از مدارک هستند که ممکن است از موسسه های خصوصی باشد که مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای است که در ادامه مشخصات مدارک مورد تایید را بیان خواهیم کرد :

 

    مدارک مورد تایید که توسط موسسات آموزش آزاد صادر شده و همچنین طبق تفاهم نامه ای که با سازمان فنی و حرفه ای دارند این مدارک مورد تایید سازمان قرار خواهد گرفت .

    در این مدارک نشانه موسسه ، نام و امضای مدیر موسسه آموزش آزاد هم در کنار سازمان فنی و حرفه ای بر روی مدارک درج شده و در صورتی که بر روی مدارک رسمی و وزارتخانه ای وجود مشخصات و امضای موسسات خصوصی امکان پذیر نیست .


البته لازم است بدانید که مدارک مورد تایید به دلیل آنکه توسط سازمان فنی و حرفه ای صادر نمی شوند قابل استعلام و همچنین قابل ترجمه نبوده بنابراین هیچ اعتبار بین المللی نیز ندارند . صدور این مدارک مورد تایید نیز تنها دو یا سه هفته زمان برده و به دست فرد می رسد .

لازم به ذکر است بدانید برخلاف مدارک رسمی سازمان فنی و حرفه ای امکان دریافت وام بانکی با این نوع مدارک وجود ندارد و افرادی که به دنبال وام هستند باید مدارک رسمی فنی و حرفه ای را داشته باشند .

تعریف مدارک گذر مهارتی

این مدارک از جمله مدارک غیررسمی بوده که هیچ یک از ویژگی های مدارک رسمی و مورد تایید را ندارد . در نتیجه مدارک گذر مهارتی تنها برای ، همایش ، کارگاه و سمینارهای دو ساعته به مراجعین اهدا خواهد شد .

همچنین لازم است بدانید که آموزشگاه ها حق دریافت هیچ گونه مبلغی برای این نوع مدارک نداشته و باید به طور رایگان توزیع کنند .

 
مزایای مدارک فنی و حرفه ای کشور

همانطور که گفتیم تنها راه موفقیت ، تحصیلات دانشگاهی نمی باشد ، در این میان برخی از افراد هستند که با توجه به مهارتی که دارند به دنبال راه اندازی یک کسب و کار جدید بوده و در نتیجه تصمیم به اشتغال زدایی خواهند کرد .  در نتیجه می توان گفت داشتن مدارک فنی و حرفه ای مزایای مختلفی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد :

    اخذ دیپلم از آموزش و پرورش 

    امکان دریافت وام خوداشتغالی

    استخدام شرکت های دولتی و خصوصی جهت استخدام

    امکان ترجمه مدارک و اعتبار بین المللی

    امکان اشتغال در سایر کشور ها

    امکان دریافت مدارک بدون کارت پایان خدمت سربازی برای آقایان

 
کلام آخر

همانطور که گفتیم تنها راه موفقیت و پولدار شدن دانشگاه رفتن و تحصیلات تکمیلی نیست ؛ چه بسا افرادی هستند که نه تنها به دانشگاه نرفته اند بلکه به درجات عالی نیز رسیده اند . در نتیجه می توان گفت با پشتکار و همچنین یادگیری مهارت می توانید به موفقیت برسید .

منبع : انواع مدارک فنی و حرفه ای

  • mag heyva
  • ۰
  • ۰

باز هم کنکور و استرس های پیش از آن ، کنکوری ها در زمان پیش از آزمون استرس بسیار زیادی را تحمل می کنند اما چطور می توان این حجم از استرس را کاهش داد ؟ آیا از اهمیت تغذیه برای کنکوری ها باخبر هستید ؟

کنکوری ها هر ساله پیش از آزمون روزهای سخت و استرس زایی را تحمل می کنند ، اما امسال شرایط با سال های پیش تفاوت داشته و حتی سخت تر نیز شده است . آیا تا به حال شنیده اید که برخی از داوطلبان ادعا دارند با وجود مطالعه زیاد نتیجه دلخواه خود را نگرفته اند ؟

این نارضایتی از کجا سرچشمه می گیرد ؟ آیا دلیل این نارضایتی تنها استرس بیش از حد داوطلبان است ؟ در واقع می توان گفت علاوه بر استرس ، رعایت نکات تغذیه ای نیز جهت مطالعه مفید کنکوری ها و همچنین موفقیت در آزمون بسیار حیاتی می باشد .

اهمیت تغذیه کنکوری ها

همانطور که می دانید تغذیه می تواند بر تقویت حافظه کنکوری ها بسیار مفید باشد بنابراین پیروی از یک الگو صحیح تغذیه ای بر بهبود عملکرد تمام ارگان های بدن تاثیر بسزایی دارد . در نتیجه لازم است بدانید که با نزدیک شدن به کنکور نه تنها باید به فکر تقویت حافظه باشید بلکه باید روش های کاهش استرس را نیز شناسایی کنید . 

لازم است بدانید که تغذیه تمام روزهای سال و همچنین خوردن صبحانه اثر قابل ملاحظه ای روی حافظه و همچنین فراگیری دروس دارد . همچنین گنجاندن کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و غلات به خصوص انواع سبوس دار آن ها در صبحانه موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز شده و کارایی سامانه حافظه ای را ارتقا می بخشد .

رعایت هرم غذایی استاندارد و همچنین استفاده از گروه های غذایی متنوع و متناسب به شکل متعادل می تواند تمام نیازهای بدن را تامین کند . از جمله گروه های غذایی متنوع می توان به گروه نان ، غلات ، گوشت و مشتقات آن ، میوه ها ، لبنیات و سبزیجات اشاره کرد .

برخی از افراد بر این باور هستند که استفاده از مکمل ها می تواند تاثیر بیشتری از مواد غذایی گوناگون داشته باشد ، اما اینطور نیست . بیشتر این مکمل ها نه تنها سودی ندارند بلکه در برخی موارد مواد نگهدارنده به کار رفته در آن ها می تواند اثرات سوءمستقیم و غیرمستقیم در فرایند یادگیری و تمرکز فرد نیز داشته باشد .


نکات تغذیه ای برای کنکوری ها

همانطور که می دانید تغذیه تاثیر بسزایی در حافظه و همچنین موفقیت افراد در کنکور دارد ، به همین دلیل لازم است که از همان ابتدا الگوی صحیحی برای تغذیه خود داشته باشید که در ادامه برخی از این نکات تغذیه ای را بیان خواهیم کرد :


در روز بهتر است به جای 3 وعده ، 5 وعده غذا بخوریم ، افزایش وعده های غذایی در طول روز سبب کاهش کلسترول خون و همچنین متعادل نگه داشتن قند خون افراد خواهد شد .

مصرف آب را جدی گرفته و در روز بسیار آب بنوشید زیرا مصرف آب سبب کاهش خستگی و افسردگی در افراد خواهد شد .
زنجبیل و نعناع را در برنامه غذایی خود قرار دهید زیرا سبب افزایش خون رسانی در مغز شده و به همین دلیل سبب تقویت یادگیری نیز خواهد شد .

لازم است خوراکی هایی حاوی مواد معدنی همچون آهن ، کلسیوم ، منیزیوم ، روی و سلنیوم که نقش اساسی در توان یادگیری و همچنین تقویت نیروی دفاعی و سرعت بخشیدن به روند رشد را دارند مصرف کنند . 

از جمله خوراکی های دارای مواد معدنی می توان به جگر ، مرغ ، گوشت ، گردو ، گندم ، ماهی ، جوانه گندم و همچنین دیگر خوراکی های سبوس دار

از دیگر خوراکی های مهم که کنکوری ها باید مصرف کنند ، شیر ، خرما و عسل می باشد ، مصرف عسل و خرما همراه با شیر علاوه بر انرژی رساندن به کاهش استرس و اضطراب نیز کمک خواهد کرد . 

همچنین خرما نیز دارای فسفر و کلسیم فراوان بوده و مصرف آن سبب سرزندگی سلول های عصبی و همچنین تقویت حافظه می شود .

آب هویج را می توان به عنوان یک میان وعده مفید که سبب افزایش تمرکز می شود را معرفی کرد .

جایگزین کردن سبزیجات در برنامه غذایی کنکوری ها سبب می شود داوطلبان کمتر دچار فراموشی و همچنین تضعیف حافظه شوند . 
مواد غذایی حاوی سروتونین ( Serotonin ) که شامل مرکبات و میوه هایی همچون موز می شود را در برنامه غذایی خود قرار دهید .

سبزیجات تازه را هنگام مصرف غذا و یا به عنوان میان وعده مصرف کنید که از فراموشی و تضعیف حافظه جلوگیری خواهد کرد .

لازم است بدانید که دختران برای افزایش تمرکز در دوران کنکور باید از مکمل آهن البته با مشورت پزشک مصرف کنند زیرا اغلب دختران به دلیل پریودی دچار کم خونی خواهند شد . کم خونی در دختران باعث کاهش تمرکز و قدرت یادگیری در دانش آموزان خواهد شد .

مصرف غذاهای آرام بخش همچون دوغ ، شیر ، ماست ، سوپ جو ، سوپ تره ، سوپ قارچ را در شب قبل از امتحان فراموش نکنید زیرا به کاهش استرس شما کمک خواهد کرد .

خوراکی هایی نظیر جوانه گندم ، نان تهیه شده از گندم و حبوباتی نظیر عدس ، لوبیا ، نخود ، ماش و همچنین مواد حیوانی نظیر ماهی تن ، ساردین ، زرده تخم مرغ ، جیگر و سبزیجات دارای برگ تیره و همچنین گوجه فرنگی را در برنامه غذایی خود جای دهید .


موارد منع مصرف کنکوری ها

پرهیز از مصرف زیاد قندهای ساده همچون شکر ، قند ، مربا ، نوشابه و شکلات که تاثیرات منفی در آرامش و تمرکز داوطلبان در جلسه امتحان دارند .

مصرف موادی همچون ماست ترش ، دوغ ، پنیر نامناسب ، سیب ترش ، گشنیز و دیگر موادی که فعالیت های فکری را مختل کرده و همچنین سبب کاهش حافظه خواهد شد .


نتیجه گیری

داوطلبان کنکوری از همین امروز شروع کرده و عادت های غذایی خود را تغییر دهید . مصرف مواد غذایی مفید و همچنین شیوه صحیح تغذیه نه تنها به سالم بودن شما کمک خواهد کرد بلکه حافظه را نیز تقویت می کند .

علاوه بر تغذیه مناسب ، خواب خوب و مناسب نیز تاثیر قابل ملاحضه ای در کاهش اضطراب ، افزایش تمرکز و همچنین بهبود فراگیری دارد . بنابراین لازم است برای اینکه فرد در روز امتحان از تمرکز ، شادابی و هوش بیشتری برخوردار باشد ، خواب کافی داشته باشد .

به همین دلیل برای داشتن یک خواب کافی همراه با آرامش لازم است که پیش از خواب یک لیوان شیر بنوشید زیرا نوشیدن شیر تا حد قابل توجهی آرامش فرد را تامین خواهد کرد زیرا شیر به دلیل دارا بودن کسیم بر کارکرد های سلول عصبی نقش موثری دارد .

منبع : تغذیه مناسب برای تقویت حافظه کنکوری ها

  • mag heyva
  • ۰
  • ۰

 مدیریت اساس و زیربنای تمام موفقیت های بشر بوده است که در تمام حوزه ها نیز کاربرد دارد . ابتدایی ترین نوع مدیریت خود مدیریتی است ، یعنی اینکه فرد بتواند خودش را به درستی مدیریت کرده تا به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند .

در واقع می توان گفت نقش یک مدیر در هر کار و هر صنفی از جمله نیازهای حیاتی می باشد و به همین دلیل اقدام به راه اندازی رشته مدیریت در حوزه های گوناگون کرده اند که هر بخش می تواند در تربیت و پرورش مدیران موثر برای آن حوزه اقدام کند .

لازم است بدانید که هر جامعه ای پیش از آنکه به موفقیت برسد نیاز به یک مدیر داشته تا به کمک آن بتواند مشکلات خود را حل کند . امروزه مدیریت بنیاد تمام موفقیت های بشر بوده است که هدف اصلی آن ارتقا و بهره وری می باشد .

تعریف رشته مدیریت

مدیریت فرایندی است که شامل برنامه ریزی ، هدایت ، فرماندهی ، نظارت بر اعضای یک سازمان و یا کارمندان ، تصمیم گیری و بررسی میزان تلاش و کارکرد افراد می باشد که منجر به نظم و یکپارچگی سازمان و یا موسسه خواهد شد .

مدیریت امروزه مجموعه ای از علوم گوناگون همانند اقتصاد ، روان شناسی ، جامعه شناسی ، ریاضیات ، آمار و غیره می باشد که هدف آن بهره وری ، کارایی و اثربخشی سازمان می باشد . اما لازم است بدانید که بکارگیری اصول مدیریت از موسسه ای به موسسه دیگر یا حتی از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است .

علم مدیریت در مقایسه با گذشته توسعه چشمگیری پیدا کرده و در بیشتر کشورها جهت پیشرفت در کسب و کار ، کنترل مجموعه ، افزایش بهره وری و غیره مدیران با انگیره و کارآمد را انتخاب خواهند کرد . برخی از افراد علم مدیریت را هنر و برخی دیگر آن را علم می دانند و برخی دیگر نیز ترکیب این دو . اما می توان گفت آنچه که حائز اهمیت است نقش و جایگاه مدیریت در جامعه امروزی می باشد .

گرایش های مختلف رشته مدیریت

رشته مدیریت گرایش های مختلفی دارد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد . از جمله دروس مشترک گرایش های رشته مدیریت می توان به ریاضیات ، اصول حسابداری ، آمار ، کامپیوتر ، اقتصاد خرد و کلان ، مبانی سازمانی و مدیریت ، روش تحقیق در مدیریت ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت رفتار سازمانی ، حقوق ، مدیریت اسلامی و سیستم های اطلاعاتی در مدیریت اشاره کرد .

مدیریت بازرگانی

از موضوعات مهم در حیطه تجارت ، مدیریت بازرگانی می باشد که یادگیری این گرایش سبب خواهد شد تا افراد رابطه مفید و اثرگذاری با مشتریان خود داشته باشند .

 

مدیریت صنعتی

این گرایش به منظور آموزش افراد متخصص برای بازرسی و همچنین مدیریت قسمت های صنعتی ایجاد شده است که هدف از این گرایش توانایی مدیریت واحد های صنعتی مختلف می باشد .

 

مدیریت دولتی

این رشته سبب خواهد شد تا افراد به مدیران توانمندی تبدیل شوند و همچنین وظایف مربوط به خود را در سازمان ها و ادارات به بهترین شکل انجام دهند . از جمله وظایف این مدیران می توان به امور استخدامی و کارگزینی ، نظارت و کنترل ، هدایت و رهبری ، تقسیم وظایف و سازمان و همچنین مدیریت زمان و اجرای آن اشاره کرد .

 

مدیریت مالی

همانطور که می دانید از جمله مهم ترین دارایی های یک شرکت می توان به سرمایه آن اشاره کرد ، که هر سازمانی برای مدیریت کردن آن نیاز به یک مدیر مالی دارد ، بنابراین این گرایش آینده شغلی بسیاری خوبی خواهد داشت .

 

مدیریت اجرایی

وظیفه اصلی این گرایش بهبود نظام مدیریت در سطح واحد های تولیدی و خدماتی می باشد که به افراد کمک خواهد کرد تا در مدیریت توانایی های بیشتری کسب کنند .

 

مدیریت تکنولوژی

این رشته از این جهت اهمیت دارد که سبب ایجاد ارتباط بین علوم مختلف از جمله مهندسی ، علوم طبیعی ، اجتماعی ، تئوری کسب و کار و تجزیه صنعتی خواهد شد و به همین دلیل یک تخصص میان رشته ای محسوب خواهد شد .


مدیریت فناوری اطلاعات 

یکی از معیارهای شناخت کشورهای توسعه یافته سطح پیشرفت آن ها در حوزه فناوری می باشد ، به همین دلیل بهترین روش برای فراگیر کردن دانش فناوری اطلاعات ، آماده سازی زیرساخت های معقول برای استفاده درست از آن است .

 

مدیریت کسب و کار

هدف از این رشته تربیت مدیران توانا برای اداره سازمان های اقتصادی ، تولیدی ، اجتماعی و خدماتی می باشد که افراد پس از گذراندن تحصیلات تکمیلی به مدیران ارزشمندی تبدیل خواهند شد .

 

مدیریت کارآفرینی

در واقع می توان گفت کارآفرینی نوعی بهره گیری از فرصت ها ، خلق شیوه های نوین و همچنین انجام کارهای جدید است که دانش کارآفرینی سبب توسعه و پیشرفت کشور نیز خواهد شد .

 

مدیریت بیمه 

مدیران بیمه شیوه اداره کردن موسسات بیمه و چگونگی رفتار با بیمه گذاران را آموزش دیده و همچنین اطلاعات مهمی در مورد انواع بیمه مانند بیمه عمر ، حوادث ، ماشین و غیره کسب خواهند کرد .

 

مدیریت گردشگری

گرایش مدیریت گردشگری در جهت پیشرفت و همچنین تقویت صنعت جهانگردی نیاز به مدیران و متخصصان با انگیزه و فعالی دارند که آگاهی لازم در زمینه جغرافیا ، اقتصاد و دیگر اطلاعات مربوط به گردشگری را داشته باشند .

 

مدیریت امور گمرکی

می توان گفت تجارت جهانی وابسته به گمرک بوده و به همین دلیل برای خدمت رسانی هر چه بیشتر لازم است تا مدیران بیمه اطلاعاتی در مورد آیین ها و دستورالعمل های گمرکی و غیره داشته باشند .

 
مهارت و توانایی های لازم رشته مدیریت

افرادی که رشته مدیریت را انتخاب کرده و قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند نیاز به مهارت های مختلفی دارند که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :

قدرت تصمیم بگیری

خلاق بودن

اعتماد به نفس

توان رهبری

روابط اجتماعی بالا

قدرت تجزیه و تحلیل

قدرت کلامی

تسلط بر دروس زبان ، ریاضی و عربی در گرایش های بازرگانی و صنعتی

علاقه به تاریخ و فرهنگ در گرایش مدیریت جهانگردی

تسلط به ریاضی و آمار در گرایش مدیریت صنعتی
منبع : با رشته مدیریت بیشتر آشنا شوید

  • mag heyva
  • ۰
  • ۰

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که دیگر برای کسی کار نکرده و رئیس خودتان باشید ؟ رئیس خود بودن چه مزایا و چه معایبی دارد ؟ آیا می دانید موفقیت در این مسیر چگونه میسر خواهد شد ؟ شما برای رسیدن به این هدف تا کجا تلاش خواهید کرد ؟ 

برخی از افراد هستند که در دوره ای از زندگی تصمیم می گیرند که دیگر برای کسی کار نکرده و کسب و کاری را برای خود راه اندازی کنند . آیا این فکر درست است یا غلط ؟ بی شک در این مسیر تمامی افراد موفق نخواهند شد و نباید منتظر معجزه بود .

ایده خوداشتغالی و رئیس خود بودن نه تنها از لحاظ کنترل وقت مناسب تر بوده بلکه سبب خواهد شد فرد درآمد بیشتری نیز کسب کند . در واقع می توان گفت اغلب افرادی که ایده خود اشتغالی و کارافرینی را نیز در سر درند ، به این دو ایده فکر کرده اند .

 

معایب و مزایای خود اشتغالی​

از معایب خوداشتغالی چه می دانید ؟ رئیس خود بودن در کنار مزایای گفته شده دارای معایب مختلفی نیز می باشد . از چالش ها و معایب مختلف خوداشتغالی چه می دانید ؟ در ادامه برخی از این چالش ها را بیان خواهیم کرد :

 

    آیا فرد می تواند به طور همزمان کسب و کار خود را مدیریت کرده و به مشتریان خود نیز رسیدگی کند ؟

    فرد مشتریان و ارباب رجوع های مختلف را چگونه باید پیدا کند ؟

    چگونه می توانید بدون وجود شبکه های حمایتی از عهده خود برآیید ؟

    در هنگام شکست های احتمالی چه کاری می خواهید انجام دهید ؟

لازم است بدانید که افرادی که به خوداشتغالی فکر می کنند ابتدا باید تصمیم و موقعیت های مختلف کاری خود را بررسی کرده ، بازار کار خود را ارزیابی کرده و سپس تصمیم به راه اندازی کسب و کار خود بگیرند .

کارآفرینی علاوه بر معایب دارای مزایای مختلفی نیز هست که بارز ترین مزیت کارآفرینی این است که به شما فرصت خواهد داد رئیس خودتان باشید و یا مسئولیت و یا تصمیم گیری های مهم درباره کسب و کارتان بگیرید ، از دیگر مزایای خود اشتغالی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

    کنترل انجام کارهای مورد علاقه تان

    هیجان انگیز بودن شغل ریاست

    انعطاف پذیری

    آزادی در امور کاری

    افزایش حقوق


قدم اول : ارزیابی تصمیم

پیش از آنکه کسب و کار خود را راه اندازی کنید ، در ابتدا باید تصمیم و عوامل مختلف تاثیر گذار بر تصمیم خود را ارزیابی کرده و آن را به چالش بکشید . توصیه می کنیم دلایل اصلی تصمیم خود را به چالش بکشید ، به مثال های زیر توجه کنید !

    از کار فعلی خود و مسیری که در آن هستید ، رضایت ندارید .

    فکر های مهم و آینده داری در مورد ایده و یا محصول خود دارید که باور دارید بازار را تکان خواهد داد .

    ممکن است فعالیت های شما در اوقات فراغت یه ایده خوب برای درآمد زدایی باشد .

    با کسب هر چه بیشتر مهارت ، دانش و ارتباطات در حوزه فعلی خود باور دارید که ترکیب برنده ای خواهید داشت .

    تا به حال کسی به این صنعت توجهی نداشته و باور دارید که شما می توانید آن را رونق بخشیده و یا آن را متحول کنید 

قدم دوم : بررسی شباهت های رئیس و یا کارمند بودن

برخی از افراد به اشتباه بر این باور هستند که اگر کسب و کار خود را راه اندازی کنند دیگر قرار نیست به کسی جواب پس دهند ، یا اینکه قرار نیست ساعت های زیادی از شبانه روز را کار کنند ، اما اینگونه نیست . 

به طور کلی می توان گفت رئیس بودن و یا کارمند بودن وجه اشتراکی نیز با یکدیگر دارند که ممکن است برخی از افراد به آن بی توجه باشند که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :

 

پاسخگو بودن

 اغلب افراد بر این باور هستند که اگر رئیس خودشان باشند ، دیگر قرار نیست به کسی مانند کارفرما پاسخگو باشند اما اینطور نیست . وقتی کسب و کار خودتان را راه می اندازید باید به دیگر افراد مانند مشتریان ، تامین کنندگان ، کارکنان و دیگر ذی نفعان پاسخگو باشید .

 

ساعت کاری

اکثر افرادی که در خانه برای خودشان کار می کنند شاید متوجه نباشند اما مانند ساعت کاری بسیاری از کارمندان و یا حتی بیشتر از آن ها باید در خانه مشغول به کار باشند . اگر شما به عنوان صاحب کسب و کار زمان زیادی را برای انجام کار خود نگذرید ، کس دیگری نیست که این کار را انجام دهد .

 

سختی کار

مدیر بودن گاهی ممکن است حتی از فردی که در یک شرکت کارمند هستند نیز سخت تر باشد ، زیرا افرادی که در یک شرکت و یا موسسه مشغول به کار بوده ، وقت خود را صرف تنها یک کار می کنند اما مدیر حداقل در ابتدای راه اینطور نیست و باید مجموعه ای از فعالیت ها را انجام دهد .

آنچه برای یک مدیر موفق بودن لازم دارید

یک کارآفرین موفق باید ویژگی و عوامل شخصی مهم و خاصی را دارا باشد تا بتواند موفق شود ، افرادی که خودشان کسب و کاری را راه اندازی می کنند ، خودشان نیز باید عملکردشان را بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار دهند .


هوشیاری

یک مدیر موفق باید همه چیز را در مورد بازار ، کسب و کار ، محصولات و کاربردهایشان ، گردانندگان بازار ، شیوه کسب و کار ، صنعت و آمار و ارقام بداند . اگر اطلاعات شما کافی نباشد و تنها به غریزه تان در کسب و کار توجه کنید ، شیوه مدیریتی شما زیر سوال خواهد رفت .

 

انگیزه داشتن

فردی که در انجام کار خود بی هدف و بی انگیزه باشد ، نه تنها مسیر مشخصی نداشته بلکه شکست او نیز حتمی می باشد . در نتیجه یک مدیر موفق نه تنها باید در انجام کارهای خود نظم داشته باشد بلکه باید در انجام این امور انگیزه نیز داشته باشد .


خلاقیت

همانطور که می دانید امروزه همه چیز در دست تغییر و پیشرفت بوده است . از جمله این تغییرات مختلف می توان به تقاضا محصول ، روش انجام کسب و کار ، تقاضا و غیره اشاره کرد . در نتیجه یک مدیر نه تنها باید با توجه به تغییرات موجود پیش رود بلکه خلاقیت نیز داشته باشد .

 

برنامه ریزی

یکی از مهم ترین ارکان یک مدیر موفق بودن ، برنامه ریزی و مدیریت زمان داشتن است . یک مدیر موفق علاوه بر داشتن برنامه باید توانایی سازماندهی کار خود را داشته باشد تا بتواند زمان خود را به خوبی مدیریت کند .

 

ریسک پذیری

در واقع زمانی که تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار جدید می گیرید ، یعنی شغل گذشته خود را می خواهید رها کنید . بنابراین شما در معرض خطر از دست دادن سرمایه گذشته خود هستید ، در نتیجه باید توانایی ریسک پذیری خوداشتغالی را داشته باشید .

 

ایجاد اعتبار

به عنوان یک کارفرما و صاحب یک کسب و کار جدید ابتدا باید قوانین پایه ای را برای شیوه های کاری خود که می خواهید پیش بگیرید ، تعیین کنید . در نتیجه تعیین استانداردهایی برای کیفیت ، انسجام و اعتبار ارکان های اصلی موفقیت هستند .

 

 
در نهایت

 

اگر شما هم تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار جدید دارید ، در ابتدا باید هدف خود و عوامل مختلف تاثیر گذار بر آن را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید . در نتیجه باید ویژگی های مختلف یک مدیر موفق را دارا باشید یا در خود تقویت کنید تا بتوانید یک مدیر موفق باشید .

منبع : با خود اشتغالی ، رئیس خودتان شوید

  • mag heyva
  • ۰
  • ۰

شاید تا به حال دیده یا شنیده باشید که دانش آموزان و یا والدین آن ها از استرس امتحان شکایت کرده می کنند و دانش آموزان با وجود اینکه تلاش و مطالعه بسیاری نیز دارند ، نتیجه دلخواه و مطلوبی به دست نمی آورند .

روانشناسان بر این باور هستند که با کاهش استرس و اضطراب در دانش آموزان نه تنها شاهد نتیجه مطلوبی خواهیم بود بلکه آن ها با امیدواری بیشتری تلاش خواهند کرد . داشتن استرس و اضطراب در دانش آموزان سبب خواهد شد با وجود تلاش بسیاری که دارند ، نتیجه مطلوبی به دست نخواهند آورد .

اما نکته مهم این است که استرس و اضطراب از کجا سرچشمه می گیرد ؟ ریشه این ترس که سبب استرس می شود از چیست ؟ لازم است بدانید که استرس دانش آموزان به خاطر طرز فکر غلط آن ها از امتحان و نتایج امتحان می باشد .

اگر دانش آموزان باور های غلط خود در مورد امتحان و نتایج آن را تغییر دهند ، می توانند با ذهنی باز و بدون هیچ گونه استرسی با اطمینان خاطر وارد جلسه امتحان شوند . برخی از دانش آموزان ممکن است پیش از امتحان استرس نداشته و در حین امتحان دچار استرس شوند ، که در ادامه راهکارهای مفید آن را بیان خواهیم کرد :

استرس پیش از امتحان و آمادگی برای آن

اغلب افراد پیش از امتحان دچار استرس شده و همین سبب خواهد شد تا مسیر اشتباهی را حرکت کنند ، استرس قبل از امتحان سبب می شود تا نتیجه مطلوبی برای امتحان بدست نیاورید . روش های زیر می تواند به شما در استرس پیش از امتحان کمک کند :


در مکانی مشابه با جلسه و اتاق امتحان درس بخوانید

در حد توان و توقعی که از خود دارید ، انتظار نتیجه را نیز داشته باشید

نکته برداری و مرور آن ها پیش از امتحان سبب خواهد شد بار دیگر مطالب و توضیحات استاد را به یاد آورید ، در نتیجه استرس شما کاهش پیدا خواهد کرد

مهارت مدیریت زمان داشته باشید ، هر چه زمان مطالعه برای شب امتحان بیشتر باشد فرد دچار استرس کمتری خواهد شد بنابراین می توان گفت شب امتحانی نباشید .

مکان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرده و تمام فاکتورهایی که برای مطالعه نیاز دارید را فراهم کرده تا نتیجه مطلوبی را بدست آورید .

ذهن انسان به طور متوسط تنها 45 دقیقه می تواند تاثیر مثبت داشته باشد ، در نتیجه هر 45 دقیقه یکبار می توانید استراحت کرده و به ذهن خود آرامش دهید .

آب مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و توصیه می کنیم در روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید زیرا آب کم عملکرد شما را کند خواهد کرد .

برای خودتان پاداش در نظر بگیرید ، به طور مثال به ازای هر 45 دقیقه یا یک ساعت مطالعه مفید می توانید از فضای مجازی استفاده کرده یا از بازی های مورد علاقه خود استفاده کنید .

والدین نیز می توانند با شیوه و پیشنهاد های مختلف برای هر یک ساعت درس خواندن فرزندان خود پاداش در نظر بگیرند .


استرس روز امتحان و کاهش آن

برخی از دانش آموزان هستند که در روز امتحان و هنگامی که در جلسه امتحان حاضر می شوند ، دچار استرس خواهند شد . به همین دلیل رعایت نکات پیش از امتحان ضروری بوده که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :


شما برای موفقیت در جلسه امتحان به انرژی کافی نیاز دارید ، بنابراین باید پیش از جلسه صبحانه مفصل میل کنید اما تا حد امکان از مواد قندی استفاده نکنید . تخم مرغ و عدسی می تواند گزینه های مناسبی برای صبحانه روز امتحان باشد .

نیم ساعت پیش از امتحان به محل امتحان برسید زیرا دیر رسیدن و یا در ترافیک ماندن سبب ظهور علائم استرس خواهد شد .

کمبود آب در بدن تاثیرات منفی در عملکرد ذهن خواهد داشت به همین دلیل روزانه 8 لیوان آب مصرف کنید .

 
استرس در جلسه امتحان و کاهش آن

اغلب دانش آموزان ممکن هنگام جلسه امتحان با دیدن سوالات و یا زمان محدودی که دارند ، دچار استرس شوند . نگران نباشید وقت خود را بر اساس دستورالعمل های آزمون مدیریت کنید و سپس به سوالات پاسخ دهید .

جویدن مقداری آدامس در حین امتحان به کاهش استرس کمک خواهد کرد ، اگر سوالی داشتید و یا جایی گیر کردید نیز می توانید از مراقب و یا معلم خود بپرسید ، دیگر روش های کنترل استرس در جلسه امتحان را در ادامه بیان خواهیم کرد :

 

روی همان میزی که نشسته اید با تکان دادن عضلات خود نرمش کنید تا احساس آرامش کنید .

اگر استرس شما بیش از حد می باشد ، می توانید سرتان را روی میز گذاشته و استراحت کنید .

نفس عمیق کشیده و برای چند ثانیه نفس خود را حبس کرده و سپس آزاد کنید ، نفس عمیق کشیدن نه تنها بدن شما را شل کرده بلکه جریان اکسیژن مغز را نیز افزایش خواهد داد .

به این فکر کنید که شکست در این امتحان پایان دنیا نیست و آینده شما بسیار وسیع تر از آن است که این امتحان آن را دگرگون کند .

استرس پس از آزمون و کاهش آن

برخی از دانش آموزان هستند که حتی پس از آزمون نیز به دلیل اعلام نتایج آن دچار استرس خواهند شد و این موضوع آن ها را عذاب خواهد داد . با رعایت راهکارهایی که در ادامه خواهیم گفت ، استرس پس از امتحان را کاهش دهید :


زمانی که امتحان تموم شد آن را فراموش کرده و دیگر به آزمون و نتایج آن فکر نکنید .

هرکاری که دوست دارید و از آن لذت می برید را انجام دهید ، هر کاری که سبب خواهد شد تا ذهن شما آزمون را فراموش کند .

به امتحان به عنوان یک تجربه نگاه کنید و از مسیری که آمده اید تا به اینجا رسیده اید ، لذت ببرید .

هر چیزی که شما را خوشحال می کند را انجام دهید ، یعنی اینکه به خودتان برسید ، پیتزا و شیرینی بخورید ، یک وسیله جدید و یا یک لباس جدید برای خودتان بخرید .

 
در نهایت 

لازم به ذکر است بدانید که با رعایت موارد و نکات گفته استرس و اضطراب شما برای امتحان کاهش پیدا خواهد کرد ، در نتیجه نتیجه مطلوبی از امتحان خواهید داشت . شما می توانید از همان ابتدا که زمان آزمون مشخص شد ، برای امتحانات خود برنامه ریزی کرده و شروع به درس خواندن کنید .

اگر نتیجه مطلوبی از امتحانات خود دریافت نکردید ، نگران نباشید زیرا امتحان و شکست در آن می تواند تنها یک تجربه در زندگی شما باشد و نمی تواند در آینده و رسیدن به اهدافتان تاثیر گذار باشد .

منبع : روش های کاهش استرس امتحان دانش آموزان

  • mag heyva
  • ۰
  • ۰


نوجوانان نیز مانند دیگر افراد جامعه نیاز به حریم خصوصی و شخصی داشته که باید والدین و اطرافیان به آن احترام بگذارند . اغلب والدین هستند که همچنان بر این باور هستند که فرزند آن ها هنوز به تکامل عقلی نرسیده و باید در همه امور آن ها دخالت کنند .

برخی دیگر از والدین نیز به علت عدم آگاهی از حریم خصوصی نوجوانان به آن احترام نگذاشته و نمی دانند که حریم شخصی نوجوانان شامل چه مواردی خواهند شد . نکته مهم این است که دیگر به فرزند خود به چشم بچه نگاه نکرده و مانند بزرگسال با او رفتار کنید .

اگر والدین به این نتیجه برسند که فرزند آن ها دیگر بزرگ شده است و خودش تا حدودی توانایی تشخیص درست و غلط را دارد ، در همه امور او دخالت نخواهند کرد در نتیجه حد و مرز حریم نوجوان و خودشان را رعایت خواهند کرد .

اجرای این مهم به دلیل حساسیت ، عدم آگاهی و یا نپذیرفتن حریم شخصی کودکان برای برخی از والدین دشوار می باشد ، با ما همراه باشید تا با معرفی روش های مختلف این مشکل مهم را حل کنیم .

چرا نوجوانان به حریم خصوصی نیاز دارند ؟

نیاز به حریم خصوصی بخشی از مرحله رشد در کودکان است ، آن ها دیگر به سن بلوغ رسیده اند و با تغییرات فیزیکی و روحی بسیاری مواجه خواهند شد در نتیحه به حریم خصوصی نیاز دارند . از جمله چالش های این دوره نوجوانان می توان به هویت یابی ، تعیین هدف ، برنامه ریزی و غیره اشاره کرد .

در سنین نوجوانی به دلیل سرعت رشد مغزی در نوجوانان و همچنین تفکرات بسیار درباره به قدرت رسیدن ، آن ها بیش از گذشته نیاز به حریم خصوصی پیدا خواهند کرد . در نتیجه برای کنار آمدن با شرایط جدید و ارتباط برقرار کردن با آن نیاز به حریم شخصی حس می شود .

آن ها در این مرحله از زندگی خود دیگر نمی پذیرند که والدینشان با آن ها مانند یک کودک رفتار کند ، در نتیجه با فاصله گرفتن از خانواده و همچنین ایجاد نوعی حریم شخصی برای خود به دنبال استقلال بوده و یا می خواهند به خانواده خود نشان دهند که نسبت به گذشته توانایی های بیشتری دارند .

نکته مهم برای حفظ حریم شخصی نوجوانان مسئله رشد و تغییرات جنسی آن ها می باشد . شاید خود نوجوانان بیشتر از والدینشان نگران این تغییرات می باشند به همین دلیل نه تنها به دنبال حریم شخصی بوده بلکه ترجیح می دهند فاصله روانی خود با خانواده شان را نیز حفظ کنند .


با حفظ حریم شخصی نوجوان ارتباط خود را تقویت کنید

همانطور که گفتیم در دوران بلوغ و نوجوانی فرزند شما نیاز دارد که به او اعتماد کرده تا نشان دهد که توانایی های بیشتری نیز کسب کرده است . او در این دوران می خواهد استقلال و توانایی های خود را به پدر و مادر خود نیز ثابت کند .

شما باید فرزند خود را به عنوان فردی بالغ و مسئولیت پذیر در نظر گرفته که هویت مستقلی دارد و شما وظیفه دارید به هویت او احترام بگذارید . اگر بتوانید در این دوران حساس برخلاف میل باطنی خود از فرزندتان فاصله بگیرید به او ثابت خواهید کرد که برای شخصیت او احترام قائل هستید .

پدر و مادر در این دوران نباید مانند زمان کودکی فرزندشان در کارهای او سرک کشیده و در هر اموری اظهار نظر کنند . آن ها باید در برخی از مواقع تصمیم گیری را به عهده خودش بگذارند تا ثابت کنند که به فرزند خود اعتماد دارند .

نشانه احترام به شخصیت او باعث افزایش اعتماد به نفس در او نیز خواهد شد ، در نتیجه او عملکرد بهتری در حوزه هایی که فعالیت می کند خواهد داشت . مهم تر از احترام به او سبب تقویت روابط بین فرزند و والدینش خواهد شد .

زمانی که رابطه شما با فرزندتان تقویت شود او احساس صمیمت بیشتری با شما خواهد کرد و کمتر میل به سرپیچی از فرمان های شما را خواهد داشت . بی شک تا به حال دیده اید که بسیاری از نوجوانان در زمان بلوغ تا چه میزان با خانواده خود مشکل داشته و دچار تنش می شوند .

اما صمیمت بین نوجوان و خانواده اش به طرز چشمگیری از بروز این مشکلات و تفاوت ها جلوگیری خواهد کرد . دلیل اختلافات والدین با فرزندانشان در زمان بلوغ این است که آن ها اعتقاد دارند هویتشان از سمت پدر و مادر جدی گرفته نشده است به همین دلیل با سرکشی به دنبال اثبات هویت خود هستند 


راهکارهایی برای حفظ حریم شخصی نوجوان

برخی از والدین ممکن است به دلیل عدم آگاهی از حفظ حریم شخصی نوجوان و یا محبت بیش از اندازه به او نمی تواند این حریم را حفظ کند . برخی دیگر نیز که اغلب انگشت شمارند تا به حدی این حریم خصوصی را حفظ کرده تا جایی که دیگر فرزند خود را رها می کنند .

در واقع می توان گفت حفظ حریم شخصی نوجوان به طور افراطی و یا حفظ نکردن آن سبب آسیب های بسیاری خواهد شد . در ادامه برخی از راهکارهای مهم حفظ حریم شخصی نوجوانان را توضیح خواهیم داد :

 

    مرز بین خود و فرزندتان را مشخص کنید

برای اینکه بتوانید حریم شخصی نوجوانان را حفظ کنید در ابتدا باید مرز بین خود و فرزندتان را مشخص کنید . برای شناسایی این مرزها باید از خود بپرسید که در کدام کارهای فرزندم می توانم اظهار نظر کنم و در کدام کارها نمی توانم ؟

برای مثال اگر بخواهید در مورد مکان و یا زمان بیرون رفتن فرزندتان بپرسید هیچ موردی ندارد ، یا اینکه اگر بخواهید در مورد شخصی که با او بیرون رفته و اینکه تا چه مدت زمان قرار است بیرون بماند ، این اطلاعات حق شما است که بدانید .

در مقابل اگر در مورد تماس های تلفنی اش بخواهید اطلاعات بدست آورید یعنی حریم شخصی فرزدتان را زیر پا گذاشتید . یا اینکه بخواهید چند وقت یکبار تلفن همراه او را چک کنید ، این ها نشانه های زیر پا گذاشتن حریم شخصی نوجوان است .

 

    عادت های جدیدی را تمرین کنید

همانطور که گفتیم برخی از والدین به دلیل بی اطلاعاتی در مورد حفظ حریم شخصی نوجوانان ، این حریم را نادیده خواهند گرفت و یا به دلیل اهمیت این موضوع دچار سردرگمی خواهند شد ، شما می توانید موارد زیر را تمرین کنید :

1 - پیش از اینکه وارد اتاق او شوید در زده و تا زمانی که اجازه نداده است وارد نشوید

2 - بگذارید فرزندتان ساعتی در روز تنها بماند و مزاحم خلوت او نشوید

3 - دفتر خاطرات و یا نوشته های او را چک نکنید

4 - بدون اجازه دست به گوشی همراه او نزنید

5 - زمانی که می خواهید به کیف پول او دست بزنید ، اجازه بگیرید

6 - در مورد صحبت های او با خواهر و یا برادرش کنجکاوی نکنید

 

میزان مسئولیت پذیری او را در نظر بگیرید

برخی از والدین هستند که نمی دانند تا چه میزان حریم شخصی فرزند خود را حفظ کنند ؟ لازم است بدانید که با توجه به میزان مسئولیت پذیری و  درک فرزندتان می توانید حریم شخصی او را حفظ کرده و او را رها کنید .

به طور مثال اگر فرزندتان می تواند کارهای شخصی خود ، کارهای مدرسه و همچنین تکالیف مدرسه را خودش به تنهایی انجام دهد ، می توانید تا به حدی که خودش نیاز دارد اما کنترل شده حریم شخصی او را حفظ کنید .

 

در نهایت 

همانطور که می دانید دوران بلوغ یکی از دوران های پیچیده و سخت نوجوان می باشد که باید به کمک والدین آن را پشت سر بگذارند . در نتیجه در این زمان نه تنها باید او را درک کرده بلکه باید کمک او کنید تا با موفقیت آن را به اتمام برساند .

حفظ حریم شخصی نوجوانان تنها یکی از مشکلات آن ها در دوران بلوغ است که از اهمیت بالایی برخوردار است . به همین دلیل والدین باید با رعایت این حریم و احترام به فرزند خود حریم شخصی او را حفظ کنند .

 

منبع : حریم خصوصی نوجوانان را حفظ کنیم

  • mag heyva
  • ۰
  • ۰

آیا می خواهید در آینده فرزندتان به فضای مجازی آلوده نشود ؟ آیا می خواهید کودک شما به سمت مسیر کسب دانش حرکت کند ؟ پس همین حالا عادت کتاب خوانی را به کودکان خود بیاموزید . آینده و شخصیت فرد تا حد زیادی به رفتار و عادت های او در کودکی بستگی دارد .

همانطور که گفتیم عادت به کتابخوانی سبب خواهد شد تا کودک در سنین بزرگسالی نیز به کتاب خوانی علاقه داشته و بیشتر به سمت کسب دانش و علم کشیده شود . علم و کسب دانش بدون مطالعه و کتابخوانی میسر نخواهد شد ، در نتیجه کتاب خوانی زمینه ساز موفقیت است .

اغلب افراد در آینده عادت های دوران کودکی خود را به دوش خواهند کشید ، چه بسا بهتر است عادت های فرد ، عادت هایی مثبت و تاثیر گذار در زندگی او باشد . شاید فکر کنید که عادت دادن کودکان به کتاب خوانی امری بسیار ساده است ، اما اینطور نیست .

والدین و به خصوص مادر باید در ابتدا با انتخاب روش های مناسب کتابخوانی را به کودکان خود آموزش دهند ، در صورتی که آموزش کتابخوانی اصولی نباشد و همچنین از روش های غلطی استفاده شده باشد ، فرد در آینده علاقه خود را به کتاب و کتاب خوانی از دست خواهد داد .

از تاثیرات کتابخوانی برای کودکان چه می دانید

گاهی والدین برای علاقه مند کردن کودکان خود به کتاب خوانی روش های غیرمستقیم و گاهی نیز روش های مستقیم را انتخاب خواهند کرد . کتاب خوانی با روش غیرمستقیم بر طرز تفکر ، انگیزه ، روحیات و حتی آینده کودک نیز تاثیر می گذارد .

کودکان با شنیدن داستان های کتاب از آن ها الگو برداری کرده و همچنین خود را جایگزین شخصیت های کتاب خواهند کرد . حتی اغلب کودکان با شخصیت اصلی کتاب احساس صمیمیت و راحتی کرده و اتفاقاتی که برای او می افتد ، برایش اهمیت دارد .

در مقابل کتاب خوانی به روش مستقیم وجود دارد که تاثیرات روحی ، روانی و اجتماعی بسیاری از جمله موارد زیر را برای کودک دارد :

کتاب خوانی به روش مستقیم سبب افزایش دایره لغت کودکان ، تقویت دستور زبان کودک ، پیشرفت و افزایش عملکرد تحصیلی ، افزایش اعتماد به نفس و همچنین خلاقیت کودک خواهد شد . در واقع کودکانی که پیش از مدرسه عادت به کتاب خوانی داشته اند کمتر از دیگر بچه ها به افت تحصیلی و دل زدگی از مدرسه و یا یاد نگرفتن دچار خواهند شد .

روش های مختلف افزایش کتابخوانی در کودکان

والدین نزدیک ترین فرد به کودکان خود هستند در نتیجه آن ها می توانند تاثیرات بسیاری بر کودک خود بگذارند . پدر و مادر می توانند با انتخاب یک الگو مناسب برای کودکان به روش مستقیم و یا غیرمستقیم کتابخوانی را به فرزندان خود آموزش دهند .

اگر در انتخاب روش آموزش خطا کنند ، نه تنها نمی توانند به فرزندان خود کتابخوانی آموزش دهند بلکه کودک از کتاب زده خواهد شد و دیگر به سمت کتاب خوانی نخواهد رفت . در نتیجه باید با توجه به خلقیات فرزند خود بهترین روش تربیتی را انتخاب کنید .

راهکارهای مختلفی وجود دارد که والدین می توانند با به کار گیری آن ها به فرزندان خود کتاب خوانی را آموزش دهند که در ادامه برخی از آن ها را بیان خواهیم کرد :

 

خودتان الگو باشید

کودکان از نزدیکان خود الگو برداری خواهند کرد ، در نتیجه اگر میزان مطالعه پدر و یا مادرشان کم است ، نباید انتظار کتاب خوان شدن کودکان را داشت . اگر کودک ببیند که والدینش کتاب می خواند او نیز به کتاب خواندن علاقه پیدا خواهد کرد .

اما اگر والدین بدون آنکه خودشان کتاب بخوانند و تنها کودکان خود را تشویق به کتاب خواندن کنند ، موفق نخواهند شد . در نتیجه بهترین راه این است که کودک در ابتدا کتاب را در دست پدر و مادر خود ببیند .

 

به کودک فرصت دهید

اگر فرزندتان در ابتدا علاقه ای به کتاب خواندن نشان نداد اصلا نگران نباشید ، نباید برای او موضع بگیرید و یا او را مجبور به کتاب خواندن کنید . زمان حلال تمام مشکلات است ، در نتیجه به او فرصت دهید تا با خودش کنار بیاید .

با صبر و حوصله با او رفتار کرده و از سرزنش کردن او بپرهیزید ، در این مدت سعی کنید از علایق کودک خود با خبر شده و کتاب هایی متناسب با خلقیات و علایقش به او پیشنهاد دهید .

 

برنامه کتاب خواندن گروهی تشکیل دهید

پیش از مدرسه که کودک دوستی ندارد و یا با هم سالان خود در ارتباط نیست ، شما به عنوان یک دوست باید پا به پای کودک خود ، کتاب هایی که دوست دارد را بخوانید . اما زمانی که به مدرسه رفت برنامه ای ترتیب دهید که با دوستان خود کتاب بخواند .

گاهی کتاب الکترونیکی بخوانید 

این روش باید با احتیاط کامل انجام شود به طوریکه کودک از کتاب خواندن دلسرد نشود . دیر یا زود کودک با فضای مجازی و دنیای تکنولوژی آَشنا خواهد شد و چه بسا بهتر است که از کودکی نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی را به او یاد دهیم .

کتاب های الکترونیکی با قابلیت های تغییر فونت ، پخش صدا و همچنین تصاویر بیشتر برای کودکان جذاب تر می باشند . در نتیجه می توانید گاهی نیز برای افزایش سطح علاقه کودک از کتاب های الکترونیکی استفاده کنید .


کتابخوانی را تبدیل به عادت کنید

اگر می خواهید در آینده یک فرزند کتاب خوان داشته باشید باید به طور مداوم با کودک خود کتاب بخوانید . عادت به کتابخوانی در کودک باید همانند عادت به غذا خوردن ، خوابیدن و دیگر عادت های روزمره باشد . درنتیجه می توانید هر روز کودک خود را در آغوش گرفته و به همراه او کتاب های مورد علاقه اش را بخوانید .

 

کتاب های مورد علاقه او را بخوانید

باید به او این امکان را دهید که خودش کتاب را انتخاب کند ، در نتیجه میل او برای کتاب خوانی نیز افزایش پیدا خواهد کرد . برخی از مواقع فرزند خود را به کتابخانه و یا فروشگاه ببرید و به او اجازه دهید تا کتابی که به آن علاقه دارد را انتخاب کنید .

 

فضای کتاب خواندن را شاد کنید

والدین با پیش گرفتن روش های مختلف می توانند کتابخوانی را برای کودک خود مفرح کنند . لازم است بدانید که برخی از مادران زمانی که با فرزند خود تصمیم به کتاب خواندن می گیرند ، برنامه های مفرحی را از قبل فراهم می کنند .

به طور مثال ممکن است آن ها هنگام کتاب خواندن صدای خود را عوض کرده ، خود را در غالب شخصیت های کتاب دربیاورند و هر روش هیجان انگیز دیگر که کودک را تشویق به کتاب خوانی خواهد کرد .

 

در نهایت

از جمله مهم ترین روش های افزایش سطح کتابخوانی در کودکان می توان به الگوی مناسب برای کودکان بودن و انتخاب کتاب های مورد علاقه کودکان اشاره کرد که سبب خواهد شد کودکان انگیزه بیشتری برای کتاب خواندن پیدا کنند .

 

منبع : کودک خود را کتاب خوان کنید

  • mag heyva
  • ۰
  • ۰

بی شک تا کنون افرادی را دیده اید که حتی قدرت تصمیم گیری نیز ندارند ؛ افرادی که توانایی تصمیم گیری ندارند ، در کوچکترین مسائل زندگی نیز بر سر دوراهی می مانند . زمانی که صحبت از تصمیم گیری می شود ، گزینه ها مشخص بوده و تنها مشکل انتخاب بهترین گزینه می باشد .

در واقع می توان گفت در تصمیم گیری فرد به دنبال گزینه های مختلف نیست زیرا گزینه ها مشخص هستند ، تنها انتخاب کردن بهترین گزینه ملاک است . می توان گفت نه تنها فرد باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد بلکه مهارت های تصمیم گیری نیز اهمیت دارد .

تصمیم گیری به فرایندهای ذهنی فرد گفته می شود که به انتخاب یک گزینه در بین گزینه های دیگر می انجامد . با یک مثال قصد داریم شما را بیشتر با مفهوم عدم توانایی در تصمیم گیری آشنا کنیم : زن و مردی را در نظر بگیرید که برای شام به یک رستوران رفته اند .

زمان انتخاب غذا فرد مهارت تصمیم گیری برای انتخاب غذای مورد علاقه اش را نداشته و تکیه بر انتخاب مرد خواهد کرد . این زن در کوچکترین مسائل زندگی نیز نمی تواند تصمیم بگیرد چه بسا در انتخاب های پیچیده و مشکل .

اینکه شام چی بخورید و یا چه لباسی را به تن کنید ، انتخاب های ساده ای می باشد که حتی دیگران نیز می توانند برای شما انتخاب کنند . انتخاب هایی دیگر مانند انتخاب شغل ، همسر ، انتخاب رشته و غیره که از تصمیمات مهم زندگی هستند را دیگر نمی توان به عهده دیگران قرار داد .

مراحل اصلی بهترین تصمیم گیری

همانطور که گفتیم انتخاب تصمیم های مهم زندگی را نمی توان به عهده دیگران حتی نزدیک ترین افراد گذاشت ، در نتیجه فرد باید مهارت تصمیم گیری و همچنین توانایی انتخاب بهترین گزینه را داشته باشد . در ادامه برخی از راه حل های تصمیم گیری را بیان خواهیم کرد .

 

تهیه فهرست از گزینه های در اختیار

برای انتخاب از بین گزینه های موجود که منجر به بهترین تصمیم گیری خواهد شد ، باید در ابتدا فهرستی از راه حل ها و همچنین گزینه های موجود تهیه کنید . حین تهیه فهرست از گزینه های موجود ممکن است انتخاب های دیگری که ناشی از ذهن فعال فرد نیز هست ، به وجود آید .

در کل تصمیم گیری در این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و زمینه ساز تصمیم های بعدی می باشد ، در ضمن باید به یاد داشته باشید که همیشه در بین گزینه های موجود ، گزینه تصمیم نگرفتن و یا هیچ کاری نکردن را نیز در نظر بگیرید .

 

تعین زمان و فرد مسئول در تصمیم گیری

گاهی زمان تصمیم گیری به مراتب مهم تر از بهترین تصمیم گیری می باشد . در نتیجه برای تعیین زمان تصمیم گیری باید فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید . از جمله فاکتورهای مهم زمان تصمیم گیری می توان به موارد زیر اشاره کرد .

چه مقدار زمان در اختیار داریم ؟ آیا زمان تصمیم گیری اهمیت دارد ؟ تصمیم گیری در این مرحله چه مقدار اهمیت دارد ؟ آیا تصمیم گیری ضرورت دارد ؟ آیا زمان مهم تر است یا کیفیت تصمیم گیری ؟ پیامدهای رد شدن این تصمیم چیست ؟

در مرحله بعد باید در نظر بگیرید تصمیم گیری شما با چه افراد ، ارگان و یا حتی سازمان هایی در ارتباط می باشد ، در اینصورت اگر تصمیم اشتباه نیز گرفته باشید ، مطمعن خواهید شد که افرادی هستند که مسئولیت تصمیم گیری را بر عهده بگیرند .

اطلاعات مفید در مورد تصمیم

در انتخاب و تصمیم گیری در هر مرحله ای از زندگی باید اطلاعات کافی و همچنین تمامی اطلاعات مرتبط با گزینه های موجود و تصمیم را در اختیار داشته باشید . چه بسا افرادی وجود داشته اند که به دلیل اطلاعات ناکافی و یا غلط تصمیم های اشتباهی نیز گرفته اند .

در واقع مدت زمانی را که صرف جمع آوری اطلاعات خواهید کرد را باید با میزان ریسک پذیری تصمیم بسنجید . به عنوان مثال اگر در یک گروهی عضو هستید و می خواهید بهترین تصمیم را بگیرید ، باید بین اعضا وظایف را تقسیم کرده و سپس انتخاب کنید .

 

سنجیدن ریسک تصمیم گیری

از جمله مهم ترین مرحله های تصمیم گیری ، سنجیدن ریسک انتخاب گزینه و یا رد آن می باشد . در واقع میزان ریسک موجود که فرد ممکن است بپذیرد یا نه به مواردی همچون منافع تصمیم گیری ، پیامدهای تصمیم گیری اشتباه و همچنین ارزیابی نتیجه تصمیم بستگی دارد .

 


تصمیم گیری بر اساس ارزش های فردی خود

در واقع می توان گفت در زمان تصمیم گیری و انتخاب یک گزینه فرد با توجه به ارزش های خود تصمیم خواهد گرفت . ارزش ها ، سلایق و ویژگی های شخصیتی انسان ها با یکدیگر تفاوت داشته و در نتیجه تصمیم گیری هایشان نیز متفاوت است .

به طور مثال اگر بخواهید با همکاران خود برای شرکتی که در آن مشغول به کار هستید ، تصمیم بگیرید . در ابتدا باید هر یک از افراد نظرات و همچنین ارزش های خود را بیان کرده سپس گزینه ای را انتخاب کنید که اکثرا راضی هستند .

از جمله مهم ترین تصمیم های دانش آموزان که می تواند تاثیر بسیاری در آینده و یا حتی دانشگاه رفتن آن ها داشته باشد ، انتخاب رشته نهم به دهم آن ها است که باید با دقت هر چه بیشتر و با توجه به سلایق و علایقشان تصمیم گیری شود .


بررسی مزایا و معایب تصمیم

در میان گزینه های موجود در مهارت تصمیم گیری باید معایب و مزایای آن ها را مورد بررسی قرار دهید ، در نتیجه پیش از تصمیم گیری باید این امور را چک کنید . به طور مثال می توانید جدولی مانند ترازنامه تهیه کرده ، مزایا و معایب گزینه ها و همچنین اولویت آن ها را نوشته و سپس تصمیم بگیرید .


تصمیم بگیرید

پس از طی کردن تمامی مراحل گفته شده نوبت به تصمیم گیری و انتخاب یک گزینه است . تا این مرحله باید نه تنها اطلاعات کافی را جمع آوری کرده باشید بلکه باید مزایا و معایب هر روش را نیز بررسی کنید .

ممکن است اغلب افراد هنگامی که به این مرحله رسیده باشند ، بهترین گزینه را شناسایی کرده باشند اما همچنان قدرت تصمیم گیری نداشته باشند . اگر همچین حالتی پیش آمد نگران نباشید ، می توانید مراحل را بار دیگر طی کرده تا بتوانید سرانجام بهترین تصمیم را بگیرید .

اگر امکان داشت و یا زمان لازم را داشتید پس از انتخاب گزینه مورد نظر به تصمیم خود فکر کرده و عواقب و پیامدهای آن را در نظر بگیرید . به طور مثال یک شب تا صبح را به آن فکر کرده و سپس به دیگران اطلاع دهید .

 
نتیجه گیری

پس از آن که تصمیم خود را گرفته اید ، زمان خود را صرف " چه می شود ؟ " ، " عاقبت این تصمیم چیست " ، " اگر تصمیم اشتباهی گرفته باشم چه خواهد شد ؟ " و غیره نکنید . تنها با امید به خداوند و تلاش بسیار در مسیر محقق شدن تصمیمات خود تلاش کنید .

مراحل گفته شده یک روش تصمیم گیری می باشد که می توانید در زمان هایی که سردرگم بوده و توانایی تصمیم گرفتن ندارید از آن استفاده کنید . اما در نتیجه می توان گفت هیچ روشی جایگزین فکر کردن های منطقی و عقلانی نمی باشد .

البته می توان گفت در این روش گفته شده نه تنها به ارزش و علایق شما توجه شده است بلکه به مزایا و معایب همچنین اولویت بین گزینه ها نیز اشاره شده است . از مهم ترین تصمیم های زندگی که در آینده شما بسیار تاثیر گذار می باشد ، انتخاب رشته کنکور می باشد .

انتخاب رشته مناسب در کنکور سراسری نه تنها تاثیر بسیاری در آینده شما دارد بلکه سبب خواهد شد مسیر رسیدن به هدف هایتان نیز هموار شود ، در نتیجه باید اهمیت ویژه ای برای آن قائل شوید تا بتوانید بهترین تصمیم گیری را داشته باشید . 

 

منبع : بهترین تصمیم ممکن را بگیرید

  • mag heyva