heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

آیا شما مهارت خودآگاهی دارید ؟ تا چه اندازه خود را می شناسید ؟ چطور می توان مهارت خودشناسی را کسب کرد ؟ از اهمیت مهارت خودآگاهی چه می دانید ؟ مهارت خود آگاهی در واقع دانش و درکی می باشد که هر فردی از خود دارد .

خودآگاهی نوعی مهارت زندگی بوده که به منظور ارتقای سطح ارتباط با دیگران ، یادگیری ، شناخت توانایی ها ، افزایش قدرت تصمیم گیری ، مدیریت و همچنین درک خویش مورد استفاده قرار می گیرد ؛ در نتیجه داشتن این مهارت در زندگی لازم و ضروری می باشد .

نکته مهم این است که افراد با داشتن این مهارت می توانند نه تنها ویژگی های اخلاقی خود را شناخته بلکه حس رضایت از زندگی و همچنین سلامت روانی نیز داشته باشند . لازم به ذکر است که برخی از ترس و اضطراب ها و یا افکار منفی در زندگی ممکن است به دلیل نداشتن مهارت خودشناسی باشد .

 

مفهوم مهارت خودآگاهی

خود آگاهی و یا خودشناسی در واقع توانایی شناخت خود و همچنین آگاهی از خصوصیات خود می باشد ؛ این خصوصیات می تواند شامل نقاط قوت ، ضعف ، خواسته ها و همچنین ترس های فرد در زندگی باشد .

آیا تا به حال دیگران این سوال را از شما کرده اند که چه ویژگی هایی دارید ؛ یا ممکن است در مورد خصوصیات اخلاقی شما پرسیده باشند ؛ در صورتی که به راحتی بتوانید به این سوال پاسخ دهید ، یعنی مهارت خود آگاهی دارید .

شاید عجیب به نظر برسد اما برای اکثریت ما توصیف ویژگی های اخلاقی ، رفتاری و همچنین توانایی هایمان دشوار بوده ؛ این دشواری تنها به دلیل عدم شناخت خود و نداشتن مهارت خودشناسی می باشد . چرا مهارت خودشناسی در زندگی ضروری است ؟

می توان گفت هر چه خودتان را بیشتر بشناسید ، بهتر می توانید خود را پذیرفته و یا تغییر دهید . در صورتی که فرد شناخت درستی از خود نداشته در کشمکش های درونی خود نیز باقی خواهد ماند در نتیجه فرد خود را به دست محیط و یا اطرافیان خواهد سپرد .

حتما بخوانید: مهارت های مورد نیاز از کودکی تا بزرگسالی


 

چگونگی کسب مهارت خودآگاهی

 همان طور که می دانید کسب مهارت خودآگاهی در زندگی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده ؛ به همین دلیل داشتن آن در زندگی نیاز است . اما چطور می توان این مهارت را کسب کرد ؟ آیا برخورداری از این مهارت سخت بوده یا آسان ؟

به طور کلی افراد می توانند از دو طریق مهارت خودآگاهی را کسب کنند ؛ دستیابی به خود آگاهی عمومی و همچنین دستیابی به خود آگاهی خصوصی که در ادامه این روش ها را توضیح خواهیم داد :

 

  • دستیابی به خودآگاهی عمومی

در این مورد از خودآگاهی فرد تا به حدی از مهارت ها و همچنین توانایی های خود با خبر بوده ؛ تنها به دنبال کسب خودآگاهی های عمومی می باشد . به همین منظور فرد خود ، توانایی ها و همچنین مهارت های خود را با معیارهای بیرونی مقایسه کرده و همچنین دیدگاه دیگران برایش اهمیت دارد .

 

  • دستیابی به خودآگاهی خصوصی

در خودآگاهی خصوصی نیز فرد از مهارت ها و توانایی های خود باخبر بوده ؛ همچنین از نقاط قوت ، ضعف و یا از ترس های خود نیز آگاهی کامل را دارد . در خودآگاهی خصوصی فرد بیشتر با ملاک ها و همچنین معیارهای درونی خود سر و کار دارد .

سر و کار داشتن با معیارها و ویژگی های فرد این امکان را می دهد که فرد بتواند دقیق تر و بهتر خود را تحلیل کند ؛ به همین منظور این افراد از خود پنداره قوی تری برخوردار هستند . آیا می دانید خودآگاهی خصوصی با موفقیت های تحصیلی نیز ارتباط دارد ؟ فرض کنید جلسه کنکور تمام شده و بی شک استرس نتایج کنکور تمام وجودتان را نشانه گرفته است ؛ چاره چیست ؟

لازم است بدانید که داوطلبان کنکور در صورت داشتن مهارت خودآگاهی می توانند از وضعیت درصدهای خود در هر درس کنکور اطلاع داشته که برای این کار می توانند از نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری استفاده نمایند . این نرم افزار علاوه بر تراز و رتبه داوطلبان ، رشته محل هایی که شانس قبولی دارند را نیز تخمین میزند .


 

چگونگی دستیابی به مهارت خودآگاهی

رسیدن به مهارت خودآگاهی کار سختی نبوده و نیاز به مهارت های خاصی نیز ندارد ؛ در ادامه برخی از روش های مختلف رسیدن به مهارت خودشناسی را بیان خواهیم کرد :

 

شناسایی میزان اعتماد به نفس خود

در واقع لازم است بدانید افرادی که اعتماد به نفس پایینی داشته ؛ نه تنها انتظارات و خواسته های غیرمنطقی از خود بلکه از دیگران نیز دارند . به همین منظور افراد با اعتماد به نفس کم ، از زندگی نیز رضایت کمتری خواهند داشت .

در مقابل افرادی که اعتماد به نفس بالایی داشته و یا خود و توانایی هایشان را باور دارند ؛ موقعیت ها را بر اساس انتظارات دیگران ندیده بلکه بیشتر از هر چیز و هر کسی خودشان را باور دارند .

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس

شناسایی طرز فکر خود

انسان در زندگی ممکن است افکار مختلفی داشته و با توجه به آن ها تصمیم گیری کند ؛ به همین منظور با شناخت افکار خود ضمن مواجه شدن با موقعیت های مختلف می توان به ناکارآمدی برخی از آن ها پی برد ؛ در نتیجه نه تنها می توان آن را اصلاح بلکه تقویت نیز کرد .

 

شناخت احساسات

فرد باید از جنس احساسات خود در برخورد با اغلب مسائل زندگی با خبر باشد ؛ به طور کلی می توان گفت فرد هنگام مواجه با مسائل مختلف زندگی چه احساسی دارد . به طور کلی می توان گفت آگاهی از این مسئله که شخصیت و احساسات هر فرد متمایل به چه نوع احساساتی می باشد ؛ بسیار اهمیت دارد .

 

شناسایی نیازها و انتظارات

برای شناخت نیازها و همچنین انتظارات افراد نه تنها ویژگی های روحی و روانی فرد بلکه موقعیت های مختلف ، عوامل بیرونی و درونی نیز اهمیت دارند . می توان گفت عوامل درونی نقش پر رنگ تری داشته ، به طوریکه می توان گفت درک یک فرد از موقعیت نشانه انتظارات و خواسته های او می باشد .

 

کلام آخر

آیا تا به حال فکر کرده اید که مهارت خودشناسی دارید یا خیر ؟ بی شک با خواندن این مقاله از ضرورت مهارت اعتماد به نفس در زندگی آگاه شده و از اهمیت آن در زندگی خود آگاه شده اید .

با توجه به بیان روش های دستیابی به مهارت خودآگاهی ؛ شما کدام یک از موارد بیان شده را دارید ؟ چه میزان از نیازها ، خواسته و همچنین توانایی و مهارت های خود آگاهی دارید ؟ آیا به مهارت خودشناسی رسیده اید یا خیر ؟

در ادامه بخوانید: صفر تا صد مهارت تصمیم گیری

منبع : با مهارت خودآگاهی ، خودتان را بشناسید

  • ۹۹/۰۵/۰۴
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی