heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

بی شک تا به حال کودکان بسیاری را دیده اید که مشکل شب ادراری داشته و توانایی کنترل ادرار خود را ندارند . از شب ادراری کودکان چه می دانید ؟ درمان شب ادراری کودکان چگونه است ؟ شب ادراری تا چه سنی طبیعی می باشد ؟ شب ادراری در دختران بیشتر بوده و یا پسران ؟

در واقع شب ادراری در کودکان و یا نوجوانان به صورت غیرارادی بوده ؛ همچنین به دلیل پرشدن مثانه فرد نیز می باشد . پر شدن مثانه فرد و همچنین تکمیل ظرفیت آن سبب شب ادراری خواهد شد بی آنکه کودک متوجه آن شود .

نکته مهم این است که شب ادراری کودکان تا سن 5 سالگی طبیعی بوده اما پس از آن شب ادراری ناشی از مشکلات جسمی و روانی کودک می باشد . لازم است بدانید که این مشکلات کودک علاوه بر شب ادراری سبب کاهش اعتماد به نفس کودکان نیز خواهد شد .

برخی از والدین از شب ادراری کودک خود بسیار رنج برده و مورد آزار و اذیت قرار می گیرند ؛ اما جای نگرانی نیست . شب ادراری کودک قابل درمان بوده و از طریق روش هایی همچون درمان پزشکی و یا خانگی حل خواهد شد .

 

مفهوم شب ادراری کودک

شب ادراری پدیده ای است که برای برخی از کودکان در سنین مختلف به وجود می آیند ؛ اما چرا برخی از والدین نگران شب ادراری فرزند خود هستند ؟ شب ادراری و یا بی اختیاری ادرار به معنی خروج غیرارادی ادرار در طول خواب می باشد .

نگرانی والدین ممکن است به این دلیل باشد که هم سن و سالان فرزندشان این مشکل را نداشته باشد ؛ اما جای نگرانی نیست . گاهی ممکن است برخی از کودکان در برهه ای از زندگی به شب اداری دچار شوند .

راه تشخیص شب ادراری کودک چگونه است ؟ در واقع با توجه به مراحل رشد کودکان تشخیص شب ادراری نیز مختلف می باشد . به طوری که می توان گفت اگر کودک بالای 5 سال 2 بار در هفته و به مدت سه ماه شب ادراری داشته باشد ، در این صورت شب ادراری تشخیص داده خواهد شد .

نکته مهم این است که شب ادراری کودک نگران کننده نبوده و یک عارضه نسبتا شایع در بین کودکان می باشد ؛ شیوع این عارضه با افزایش سن کودک نیز کاهش می یابد . شاید عجیب به نظر برسد اما در پسران عارضه شب ادراری بیشتر رخ می دهد .

حتما بخوانید: اختلال اضطراب در کودکان


 

عوامل موثر در شب ادراری کودکان

همان طور که گفتیم عارضه شب ادراری کودکان یک پدیده شایع در بین آن ها بوده که با گذشت زمان و همچنین شیوه های مختلف درمانی حل خواهد شد . اما در ادامه برخی از عوامل موثر در شب ادراری را بیان خواهیم کرد :

 

  • کودکانی که والدین آن ها از یکدیگر جدا شده اند

  • حجم کوچک مثانه

  • تغییر محیط خواب و یا زندگی کودک

  • آماده شدن کودک برای رفتن به مدرسه

  • ضعیف بودن اعصاب کنترلی مثانه کودک

  • عدم تولید ناکافی هورمون های ضد ادراری در شب

  • عفونت های ادراری با علائم سوزش ، ادرار قرمز ، سوزش و درد هنگام ادرار

  • ارثی بودن شب ادراری در خانواده

  • سنگین و یا عمیق بودن خواب شبانه

  • برخی از مشکلات روانی ، اجتماعی و یا محیطی کودک

  • حملات قلبی و یا تنفسی کودک

  • وجود کافئین و یا شکلات در رژیم غذایی کودک

  • وجود لوزه بزرگ و یا سوم

  • عفونت های گوش کودک و یا سینوس های میانی


 

تشخیص شب ادراری کودک

گاهی ممکن است والدین با دیدن شب ادراری کودکان توانایی تشخیص این عارضه را نداشته باشند ؛ لازم است بدانید که تشخیص به موقع و زود هنگام شب ادراری کودکان سبب راحتی درمان نیز خواهد شد . در ادامه برخی از روش های تشخیص آن را بیان خواهیم کرد :

وجود خون در ادرار کودک

ادرار صورتی رنک و یا کف آلود بودن ادرار

فشار بیش از حد هنگام ادرار کردن

چکیدن و یا قطره ای بودن ادرار

خیس شدن مداوم فرد در طول روز

عدم توانایی فرد در کنترل ادرار

سوزش ادرار

بیشتر بخوانید: سن ورود به پیش دبستانی

سن طبیعی شب ادراری در کودکان و درمان آن

بی شک تا به حال کودکانی را دیده اید که حتی تا سن 6 سالگی نیز شب ادراری دارند ، چاره چیست ؟ در واقع می توان گفت شب ادراری کودکان تا 5 سالگی طبیعی بوده و جای نگرانی نیست . در برخی از موارد ممکن است شب ادراری با افزایش سن قابل درمان باشد .

اما در مواردی که پس از 5 سالگی نیز کودک همچنان شب ادراری داشته ؛ باید دلیل آن را جستجو کرد . در واقع شب ادراری در سنین بالاتر از 5 سال نیاز به درمان و رسیدگی دارد . شب ادراری دختران ممکن است تا 6 و در پسران تا سن 7 سالگی ادامه دار باشد .

شب ادراری عارضه ای می باشد که ممکن است برای کودکان مختلف پیش آمده و همچنین قابل درمان نیز می باشد . گام اول در درمان آن تشخیص می باشد و در ادامه دیگر روش های درمانی شب ادراری را بیان خواهیم کرد :

مراجعه به پزشک اورولوژی جهت انجام معاینات جسمی و آزمایش های پزشکی

مراجعه به روانپزشک و یا روانشناس کودک جهت بررسی ترس ، نگرانی و یا اضطراب در کودکان

استفاده از تشک هشدار دهنده برای بیدار شدن هنگام تخلیه ادرار

 

دیگر روش های معمول درمان شب ادراری کودک

برخی دیگر از روش های خانگی برای درمان شب ادراری کودک وجود داشته که در ادامه آن ها را مختصرا بیان خواهیم کرد :


خوراندن مایعات در طول روز به کودک در جهت افزایش حجم مثانه

کاهش مصرف مایعات پیش از خواب

رعایت رژیم غذایی خاص

بیدار کردن های مکرر کودک در طول شب

عدم تنبیه بدنی و یا تحقیر کردن کودک

 

سخن آخر 

والدین بسیاری وجود دارند که تنها دغدغه آن ها شب ادراری کودک بوده ؛ اما این موضوع حل شدنی می باشد . در قدم اول مادر می تواند از طریق روش های خانگی کودک را درمان کرده ؛ در صورتی که به نتیجه نرسید به پزشک مراجعه کند .

در ادامه بخوانید: سن ورود به اول ابتدایی

منبع : شب ادراری کودکان را درمان کنید

  • ۹۹/۰۵/۰۸
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی