heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

آیا تا به حال فکر کرده اید که ممکن است کودکان نیز دچار اضطراب شوند ؟ از علائم اضطراب در کودکان چه می دانید ؟ اضطراب در کودکان بر اثر چیست ؟ عواقب اضطراب در کودکان چیست ؟ آیا می توان اختلال اضطراب در کودکان را درمان کرد ؟

در واقع اختلال اضطراب فراگیر در کودکان نه تنها نگرانی بلکه ترس های شدیدی را نیز ایجاد خواهد کرد ؛ لازم است بدانید که اضطراب در کودکان نه تنها روح و روان آن ها بلکه در حوزه های تحصیلی ، روابط با دیگران و غیره نیز تاثیر خواهد داشت .

در برخی موارد نیز در صورت شدت میزان اضطراب کودکان ، آینده آن ها نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت ؛ اما جای نگرانی نیست ، در صورت شناسایی و تشخیص اضطراب در کودکان می توان این مشکل را به راحتی حل کرد .

 

اختلال اضطراب در کودکان و نشانه های آن

کودکان ممکن است به دلایل مختلف دچار اضطراب شده ؛ اضطراب در کودکان نشانه هایی همچون نگرانی و یا ترس های غیرقابل کنترل دارد که در فعالیت ها و همچنین رفتار کودکان قابل مشاهده می باشد .

وجود علائم و نشانه های اختلال اضطراب در کودکان در صورتی که تا 6 ماه ادامه دار باشد ؛ می توان اختلال اضطراب فراگیر را تشخیص داد . اختلال اضطراب در کودکان نه تنها دارای نشانه های ذهنی بلکه نشانه های جسمی همچون تهوع ، سردرد و یا دل درد را نیز دارد .

اختلال اضطراب در کودکان خطرناک نبوده اما نیاز به درمان های ویژه ای توسط پزشک داشته و والدین به تنهایی نمی توانند این مشکل را حل کنند . والدین می توانند از طریق نشانه های آن این اختلال را تشخیص داده و به فکر درمان آن باشند .

حتما بخوانید: استرس کودک و کنترل آن


 

نشانه های اختلال اضطراب در کودکان

در واقع پدر و مادر نزدیکترین افرادی بوده که با کودک سر و کار داشته ، به همین منظور تغییرات روحی و یا رفتاری فرزند خود را تشخیص خواهند داد . همان طور که گفتیم اختلال اضطراب فراگیر در کودکان در زمینه های مختلف زندگی فرد تاثیر می گذارد . در ادامه برخی از نشانه های اختلال اضطراب در کودکان را بیان خواهیم کرد :

 

  • ترس از قضاوت دیگران

اضطراب در کودکان ممکن است به گونه ای همچون ترس از قضاوت و یا انتقاد دیگران ظاهر شوند ؛ اما چگونه ؟ گاهی کودکان به دلیل قضاوت و یا انتقاد دیگران از عملکرد و یا توانایی های خود دچار اضطراب خواهند شد .

به همین منظور کودکان برای خود معیارها و همچنین اهداف بلندی را در نظر گرفته ؛ در صورت نرسیدن به آن سطح مطلوب و خواسته هایشان نیز دچار اضطراب و استرس خواهند شد . این کودکان به عواقب و یا نتیجه کار بسیار فکر کرده و دل مشغولی های بسیاری نیز خواهند داشت .

در واقع کودکانی که مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بوده توانایی ها و استعداد های خود را نیز دست کم خواهند گرفت . آن ها برای انجام اعمال خود تنها نیاز به تایید دیگران داشته ؛ این موضوع سبب خواهد شد در آینده دچار وسواس جبری نیز شوند .

 

  • نگرانی کودک

از نشانه های معمول اختلال اضطراب در کودکان ، نگرانی آن ها می باشد ؛ این کودکان اغلب دچار تنش و نگرانی هستند . می توان گفت کودکان دارای اختلال اضطراب فراگیر در مورد امور مختلف شخصی و یا تحصیلی تنها به دنبال تایید دیگران هستند .

از جمله مواردی که کودکان حتی برای آن ها نیز دچار نگرانی و اضطراب شده می توان به انجام تکالیف ، رفتن به مدرسه و همچنین بیماری و یا مرگ اعضای خانواده اشاره کرد . بی شک این کودکان حتی برای نگرانی و یا مشکلات والدین نیز دچار اضطراب خواهند شد .


 

عوامل به وجود آورنده اختلال اضطراب فراگیر

بی شک عوامل مختلفی در به وجود آمدن اختلال اضطراب فراگیر در کودکان نقش داشته که از جمله آن ها می توان به استرس والدین ، الگو تربیتی و خلق و خوی کودک اشاره کرد که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد :


اضطراب و استرس والدین

نکته مهم این است که استرس و نگرانی های والدین ارتباط زیادی با اضطراب کودک داشته ؛ به طوری که حتی کودکان از ترس ها و همچنین اضطراب والدین الگوبرداری خواهند کرد . همچنین می توان گفت اضطراب والدین از طریق وراثتی نیز به کودک ممکن است انتقال داده شود .

 

نحوه تربیت کودک

نه تنها الگو تربیتی در کودکان بلکه نحوه رفتار والدین با کودک نیز در ابتلا به اضطراب بسیار تاثیر گذار می باشد ؛ به طور مثال می توان گفت والدینی که کودک خود را تنبیه کرده و یا در تربیت فرزند خود سختگیری بسیاری دارند ؛ در حال تربیت کردن کودکان مضطرب هستند .

 

خلق و خو کودک

بی شک تمامی کودکان دارای خلق و خو متفاوتی بوده و به یک اندازه از محیط تاثیر نمی گیرند . برخی از کودکان بیشتر تحت تاثیر عوامل زیستی ، سبک تربیت و همچنین اتفاقات پیرامون خود قرار گرفته و دچار اضطراب و نگرانی خواهند شد 

بیشتر بخوانید: ارتباط مستقیم رفتار والدین با رشد کودک

روش های مختلف کاهش اضطراب فراگیر در کودکان

درمان قطعی اختلال اضطراب کودکان تنها نیاز به پزشک داشته اما روش های مختلفی برای کاهش آن وجود داشته که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :

  • افزایش تعامل مثبت با کودک مانند بازی کردن

  • بررسی دلیل اضطراب

  • عدم سرزنش و یا انتقاد کردن از کودک

  • افزایش توجه و محبت به کودک

  • ایجاد حس امنیت برای کودک

  • تشویق کردن کودک به دلیل مقابله با ترس هایش

  • خودداری از تنبیه های فیزیکی و یا روش های تربیتی خشن

  • استفاده از موسیقی های آرامش بخش در خانه

  • انجام فعالیت های مختلف در خانه مانند ورزش و یا نقاشی​

 

کلام آخر


بی شک تنها راه درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان ، شناسایی آن می باشد ؛ پس از شناسایی اختلال اضطرابی در کودکان باید به دنبال علت و یا علل مختلف آن بود . علت های مختلفی برای ابتلا به اختلال اضطراب در کودکان وجود داشته که با توجه به ویژگی های روحی و روانی فرد متفاوت است .

در صورت استفاده از روش های کاهش اختلال اضطراب فراگیر در کودکان به نتیجه ای نرسدید لازم است تا به پزشک و یا روانشناسان مراجعه کنید تا این اختلال درمان شود .

در ادامه بخوانید: ناهماهنگی رشد و رفتار کودکان

منبع : همه چیز درباره اختلال اضطراب در کودکان

  • ۹۹/۰۵/۰۸
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی