heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

شاید تا به حال دیده یا شنیده باشید که برخی از داوطلبان کنکور و یا دانش آموزان از نحوه تست زنی شکایت دارند . اغلب افراد با وجود درس خواندن های بسیار مهارت تست زنی نداشته و با شکست مواجه خواهند شد .

آیا مهارت در تست زنی با میزان درس خواندن فرد رابطه دارد ؟ آیا هرکسی بیشتر درس خوانده باشد بهتر تست می زند ؟ در واقع می توان گفت تست زنی مقوله ای جدا از تشریحی درس خواندن می باشد ؛ پس نمی توان گفت رابطه ای مستقیم دارند اما به یکدیگر بی ربط هم نیستند .

 

اهمیت تست زنی

یکی از راه های موفقیت در کنکور و عرصه علم و دانش داشتن مهارت تست زنی می باشد ؛ در واقع می توان گفت یکی از علل موفقیت زندگی دانش آموزان و دانشجویان مهارت تست زنی می باشد . همانطور که گفتیم تست زنی به نحوه و مدت زمان مطالعه فرد ارتباطی ندارد .

مهارت تست زنی پیش از آنکه به سواد و دانش فرد بستگی داشته باشد ؛ مهارتی است که تکنیک های عملی و فردی زیادی در آن دخیل هستند . بنابراین لازم است تا علاوه بر درس خواندن با مهارت های مختلف تست زنی نیز آشنا شوید .


 

عوامل موثر در تست زنی

هر کاری برای شروع نیاز به آشنایی و مهارت داشته ، تست زنی نیز از این قاعده مستثتا نیست ؛ افرادی که به خوبی تست می زنند بیش از آنکه مطالعه کافی داشته مهارت و دانش تست زدن دارند . در ادامه برخی از قواعد مهم و تاثیرگذار در تست زنی را بیان خواهیم کرد :

 

  • مهارت مقابله کردن با وسوسه

بی شک تا به حال افرادی را دیده اید که جواب تست را ندانسته اما باز هم اصرار بر تست زدن دارد ؛ این روش بسیار غلط است . حتی اگر پاسخ چندین سوال پشت سرهم را نمی دانید ، احساس شکست و یا مردود شدن نکنید .

در این مرحله که ممکن است یا پاسخ درست را نمی دانید و یا بین دو گزینه شک دارید ؛ با وسوسه شدن خود جلوگیری کرده و از پاسخ به سوال مورد نظر صرف نظر کنید . به هیچ وجه اجازه ندهید افکار منفی به سراغتان بیاید ؛ شما قرار نیست معجزه کنید .

حتما بخوانید: موفقیت تحصیلی و عوامل موثر آن
  • داشتن اطلاعات کافی

بی شک لازمه موفقیت تحصیلی و همچنین تست زنی داشتن اطلاعات کافی در مورد مبحث مورد نظر می باشد . به همین دلیل در ابتدا لازم است تا مطالب تحصیلی را به نحو احسن مطالعه کرده و آن ها را یاد گرفته باشید .

تنها حفظ کردن مطالب در تست زنی اهمیتی نداشته ؛ نکته مهم در تست زنی ، یادگیری مطالب می باشد . بنابراین برای یادگیری هر چه بهتر مطالب روش درس خواندن ، برنامه ریزی و همچنین مدیریت زمان نیز اهمیت دارد .

 

  • اولین تصمیم بهترین است

بی شک برخی از افراد هنگام دیدن سوال یک پاسخ داشته و پس از مرور کردن پاسخ خود را تغییر خواهند داد ؛ لازم است بدانید که همیشه اولین پاسخ بهترین بوده پس توصیه می کنیم آن را تغییر ندهید . گاهی نیز ممکن است از پاسخ دوم مطمئن باشید که در این صورت تغییر آن جایز است .

برخی از دانش آموزان و دانشجویان اعتقاد داشته که هنگام تغییر پاسخ خود و انتخاب گزینه ای دیگر اعتماد به نفسشان را از دست می دهند و دچار استرس و اضطراب خواهند شد .

 

  • درک مفهوم سوال

کلیدی ترین نکته در تست زنی درک مفهوم سوال بوده ؛ به همین دلیل توصیه می شود در ابتدا بدون اینکه هیچ گزینه ای را مشاهده کنید تنها صورت سوال را درک کنید . برای این کار سعی کنید در تمرین های خود فقط با خواندن صورت سوال ، جواب را کشف کنید .

 

  • تمرین و تکرار

تست زنی یک مهارتی بوده که تنها با تمرین و تکرار بدست می آید ؛ به طوری که توصیه می شود به اندازه هر کلمه ای که خوانده اید یک تست بزنید . با تمرین کردن بسیار نه تنها با صورت های مختلف سوالات آشنا خواهید شد بلکه تجربه نیز کسب خواهید کرد .


 

تکنیک های مختلف تست زنی

در جهت موفقیت در تست زنی نه تنها باید مهارت کافی داشته باشید بلکه لازم است تا با تکنیک های مختلف تست زنی نیز آشنا شوید که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :


تصمیم گیری

در این مرحله باید سوالات مختلف را بررسی کنید ؛ به طور مثال سوالات آسان را در مرحله اول پاسخ دهید سپس سوالاتی که بلد نبوده و یا مبحث آن را نخوانده اید با علامت منها مشخص کنید و در آخر سوالاتی که وقت برانگیز بوده و یا شک دارید با ضربدر مشخص کرده و درآخر پاسخ دهید .

بیشتر بخوانید: بهترین تصمیم ممکن را بگیرید

مدیریت زمان

مدیریت کردن زمان نه تنها در درس خواندن بلکه هنگام تست زنی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است ؛ به همین دلیل لازم است تا زمان پاسخگویی به هر درس را پیش از شروع زمان بندی کنید . به طور مثال لازم است تا همه سوال ها را خوانده و تنها به سوالات آسان پاسخ دهید و زمان اضافی خود را به سوالات سخت پاسخ دهید .


حذف گزینه

تکنیک حذف گزینه برای درس های خواندنی و یا حفظ گزینه بسیار کاربرد دارد ؛ به همین دلیل سعی کنید جواب هایی که مطمئن هستید غلط بوده را خط زده و از دید خود خارج کنید . البته لازم است بدانید که ریسک این روش برای سوال های ضربدر دار زیاد است .

 

نتیجه گیری

شاید عجیب به نظر برسد اما با وجود اینکه تست زدن یک مهارت مشترک بین دانش آموزان و دانشجویان می باشد ؛ مانند دیگر مسائل انسانی تفاوت و سلیقه های فردی نیز در آن دخیل می باشند . به همین منظور باید بررسی های دقیق شخصیتی و همچنین ذهنی خودتان روش مناسب را انتخاب کنید .

بی شک نه تنها با درس خواندن بلکه با یادگیری مهارت تستی زنی موفق خواهید شد ؛ در نتیجه ابتدا به خوبی مطالب تحصیلی را یاد گرفته سپس تکنیک منحصر به فرد خود را برای تست زنی انتخاب کنید .

در ادامه بخوانید: جمع بندی کنکور سراسری

منبع : راز موفقیت در تست زنی

  • ۹۹/۰۵/۰۱
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی