heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

 

بی شک تمامی افراد در زندگی برای رسیدن به اهداف و یا سازمان دهی آن ها نیاز به مدیریت زمان داشته ؛ اما چطور ؟ از روش درست مدیریت کردن زمان چه می دانید ؟ چطور می توان به کمک یک تکنیک درست زمان را مدیریت کرد ؟ از تاثیرات مثبت مدیریت زمان چه می دانید ؟

از جمله تکنیک های مدیریت زمان می توان به پومودورو اشاره کرد ؛ آیا تا به حال این اسم به گوشتان خورده است ؟ از تکنیک پومودور چه می دانید ؟ در واقع فرانچسکو سیریلو پژوهشگر و کارآفرین موفق این روش را هنگامی که در مقطع دانشگاهی تحصیل می کرده ، برای مدیریت زمان ابداع کرده است .

 

مفهوم تکنیک پومودورو

تکنیک پومودورو به مدیریت کردن زمان افراد کمک کرده و سبب خواهد شد افراد بتوانند به راحتی بیشترین بهره وری را از زمان خود ببرند . در واقع این تکنیک به نکته ای اشاره کرده که شاید هر کسی از آن مطلع نباشد .

تکنیک پومودورو تاکید دارد که در نظر گرفتن زمانی محدود برای انجام فعالیت یا تکلیف مورد نظرتان منجر به اجرای سریع تر و با تمرکز بیشتر خواهد شد . در نتیجه با به کارگیری این روش نسبت به موقعیتی که بدون توجه به زمان فعالیت خود را انجام دهید ؛ نتیجه خواهید دید .

بی شک زمانی که چندین کار را باهم انجام داده ، تمرکز کمتری خواهید داشت ؛ به همین منظور نمی توانید کارهای مختلف را همزمان باهم انجام داده زیرا به دلیل عدم تمرکز کافی و حواس پرتی نمی توانید حداکثر بازدهی و یا کارایی را داشته باشید .

حتما بخوانید: صفر تا صد مدیریت زمان


 

نحوه اجرا تکنیک پومورو

تکنیک پومودورو یکی از تکنیک های مدیریت زمان بوده که در زندگی افراد بسیار تاثیرگذار بوده ؛ به همین علت لازم است تا شیوه انجام آن را نیز یاد بگیرید که در ادامه به طور صریح بیان خواهیم کرد :

 

  • تقسیم بندی هدف

یکباره روبرو شدن با اهداف بزرگ و رویایی خوشایند نبوده و به همین منظور توصیه می کنیم که اهداف خود را تقسیم بندی کنید . تقسیم بندی هدف سبب خواهد شد با آرامش خاطر مسیر رسیدن به آن را طی کرده و به موفقیت های بسیاری نیز دست پیدا کنید .

اهداف کوچک تر بهتر و سریع تر از اهداف بزرگ عملی خواهند شد ؛ به همین منظور زمان رسیدن به هدف انگیزه بیشتری نیز پیدا خواهید کرد . در نتیجه در مسیر رسیدن به هدف های بزرگ خود تمرکز بیشتری داشته و همچنین بازدهی بالاتری نیز خواهید داشت .

  • استراحت و تمرکز

طبق تکنیک پومودورو انسان نمی تواند برای مدت زیادی ذهن خود را مشغول کرده و تمرکز کند . به همین دلیل لازم است تا انسان برای ایجاد تمرکز ذهن برای خود زمان مناسبی را برای استراحت در نظر گرفته تا به آرامش روانی برسد .

 

  • برنامه ریزی کردن

برنامه ریزی در واقع قدم اصلی برای رسیدن به هدف می باشد ؛ به همین منظور لازم است تا پیش از اجرای تکنیک پومودورو تعداد فعالیت ها و یا تکالیف خود را مشخص کرده و همچنین زمان رسیدن به آن ها را نیز در نظر بگیرید .

بیشتر بخوانید: مسیر رسیدن به هدف


 

  • در نظر گرفتن تایمر 25 دقیقه ای

در واقع می توان گفت صرفه جویی در زمان برای انجام فعالیتی که اولویت دارد ، بسیار ارزشمند می باشد ؛ به همین منظور زمان بندی در رسیدن به هدف یک گام مهم و اساسی می باشد . به طور مثال می توانید برای انجام تکالیفی که برایتان اولویت داشته از یک تایمر برای زمان بندی 25 دقیقه استفاده کرده و در ازای هر 25 دقیقه 5 دقیقه نیز استراحت کنید .

این روند را ادامه داده تا زمانی که به طور مثال فعالیت های خود را بیشتر کرده و زمان استراحت را نیز کوتاه کنید . سپس به روال گذشته یعنی هر 25 دقیقه 5 دقیقه استراحت کنید .

 

  • نحوه استراحت کردن

همان طور که گفتیم می توانید به ازای هر 25 دقیقه فعالیت به میزان 5 دقیقه استراحت کنید ؛ اما نحوه صحیح استراحت کردن چطور می باشد ؟ استراحت باید به گونه ای باشد که فرد بتواند پس از شروع کار بازدهی بیشتری نیز داشته باشد .

بلند شدن از میز کاری ، نوشیدن آب ، قدم زدن و غیره سبب افزایش جریان خون بدن شده و همچنین بهره وری فرد را نیز بیشتر خواهد کرد . به طور کلی می توان گفت در زمان استراحت ، فعالیت هایی انجام دهید که سبب آرامش ذهنی شما خواهد شد .

 

  • عمل به برنامه ریزی زمانی

از جمله نکات مهم و حیاتی در تکنیک پومودورو ، عمل به برنامه می باشد ؛ به همین منظور باید تمام سعی و تلاش خود را کنید . از جمله عواملی که سبب مختل شدن برنامه زمانی خواهد شد می توان به تلفن همراه ، استفاده بیش از حد اینترنت ، خانواده ، دوستان و غیره اشاره کرد .

عوامل ذکر شده کارایی و تاثیر گذاری این روش را کاهش داده ، به همین علت لازم است تا عوامل مختل کننده برنامه زمانی تکنیک پومودورو را کاهش داد . در نتیجه باید کارهای متفرقه و مختل کننده را به زمان استراحت خود انتقال دهید .

روش دیگر برای متوقف کردن عوامل مختل کننده ، مطلع کردن دیگران از زمان استراحت شما می باشد . به همین دلیل می توانید در زمان استراحت خود عوامل مختل کننده برنامه زمانی را پیاده سازی کنید .

 

در نهایت

برای رسیدن به هدف و یا انجام فعالیت های بزرگ و کوچک در زندگی نیاز به یک برنامه ریزی می باشد . تکنیک پومودورو یکی از انواع برنامه ریزی بوده که نه تنها فرد به وسیله آن مدیریت زمان را آموزش دیده بلکه به اهداف خود نیز خواهد رسید .

بی شک ممکن است تا به حال حتی برای انجام فعالیت های خود به برنامه ریزی فکر نکرده و حتی با نحوه انجام این کار نیز آشنایی ندارید . این مقاله و همچنین پیاده سازی روش های مختلف تکنیک پومودورو به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید برنامه ریزی و مدیریت زمان انجام دهید .

برنامه ریزی و مدیریت زمان در زندگی سبب خواهد مسیر رسیدن به هدف هموار شده و همچنین با سرعت بیشتری نیز به اهداف خود برسیم .

در ادامه بخوانید: مدیریت زمان کنکور سراسری

منبع : با تکنیک پومودورو زمان خود را مدیریت کنید

  • ۹۹/۰۵/۰۸
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی