heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

آیا تنها دانشگاه رفتن مسیر رسیدن به موفقیت می باشد ؟ آیا می دانید افراد با کسب مهارت نیز می توانند به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنند ؟ از انواع مدارک فنی و حرفه ای چه می دانید ؟ آیا می دانید مدارک فنی و حرفه ای چه مزایایی دارد ؟

بی شک می دانید که امروز انجام بسیاری از مشاغل و حرفه ها از دقت و توجه بسیاری برخوردار بوده در نتیجه افراد باید برای انجام آن ها مدارک معتبر داشته باشند . اهمیت داشتن مدارک فنی و حرفه ای چیست ؟ 

کسب مدارک فنی و حرفه ای به این دلیل اهمیت دارد که مهارت و تخصص لازم در این حرفه ها به جهت رعایت اصول ایمنی و نکات فنی ضروری است . در نتیجه می توان گفت هم اکنون برای بخش اعظمی از مشاغلان مدرک فنی حرفه ای لازم و ضروری بوده است .

دسته بندی مدارک فنی و حرفه ای

همانطور که گفتیم بخش اعظمی از شاغلان حوزه های مختلف نیازمند دریافت کارت مهارت بوده در نتیجه افراد مشغول در این حوزه از اهمیت کارت مهارت آگاه هستند . به همین دلیل می توان گفت یکی از مهمترین شروط بیمه کارگران مهارتی ، کارت مهارت است .

با داشتن کارت مهارت می توانید در لیست بیمه کارفرمایان برای معرفی به سازمان تامین اجتماعی و بهره مندی از مزایای بیمه ای قرار بگیرید که در ادامه انواع دسته بندی مدارک فنی و حرفه ای را بیان خواهیم کرد :


مدارک رسمی

مدارک مورد تایید

مدارک گذر مهارتی

تعریف مدارک رسمی

همانطور که از اسم این مدرک مشخص است ، مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه ای نه تنها در کشور بلکه در دیگر کشور ها نیز اعتبار دارد . مهارت آموز جهت دریافت این مدرک طبق مقررات سازمان فنی و حرفه ای باید در آزمون که تاریخ آن از قبل تعیین شده است شرکت کرده و نمره قبولی آن را کسب کنند .

لازم است بدانید که این مدارک در سایت رسمی سازمان سنجش قابل استعلام بوده است . گواهینامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای از سال 1392 صرفا به صورت الکترونیکی بوده است . نکته مهم این است که این مدارک به علت دارا بودن کد ملی آموزش شغل ، بین المللی بوده و در سایر کشورها نیز اعتبار داشته و به رسمیت شناخته شده است .

لازم به ذکر است افرادی که قصد مهاجرت و یا خروج از کشور را دارند داشتن مدارک فنی و حرفه ای به علت دارا بودن کد بین المللی در سازمان جهانی کار در 186 کشور دنیا معتبر بوده که این موضوع می تواند مهاجرت را برای شما آُسان کند .

آیا می دانید روند اخذ مدارک رسمی سازمان فنی و حرفه ای چگونه است ؟ در واقع روند اخذ مدرک ممکن است چندین ماه زمان ببرد و دلیل آن نیز وجود ضوابط رسمی سازمان فنی و حرفه ای و همچنین وجود آزمون تئوری و عملی می باشد که در زمان های خاص برگزار خواهد شد .

نکته مهم وجود کدملی آموزش شغل بر روی این مدارک است که الزامی می باشد و همچنین باید کد مذکور با کد طرح درس مذکور در سایت آموزش فنی و حرفه ای همخوانی داشته باشند . از دیگر مزایای مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه ای دریافت تسهیلات از بانک بوده که به شروع و راه اندازی کسب و کار نیز کمک خواهد کرد .

تعریف مدارک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای

برخی از مدارک هستند که ممکن است از موسسه های خصوصی باشد که مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای است که در ادامه مشخصات مدارک مورد تایید را بیان خواهیم کرد :

 

    مدارک مورد تایید که توسط موسسات آموزش آزاد صادر شده و همچنین طبق تفاهم نامه ای که با سازمان فنی و حرفه ای دارند این مدارک مورد تایید سازمان قرار خواهد گرفت .

    در این مدارک نشانه موسسه ، نام و امضای مدیر موسسه آموزش آزاد هم در کنار سازمان فنی و حرفه ای بر روی مدارک درج شده و در صورتی که بر روی مدارک رسمی و وزارتخانه ای وجود مشخصات و امضای موسسات خصوصی امکان پذیر نیست .


البته لازم است بدانید که مدارک مورد تایید به دلیل آنکه توسط سازمان فنی و حرفه ای صادر نمی شوند قابل استعلام و همچنین قابل ترجمه نبوده بنابراین هیچ اعتبار بین المللی نیز ندارند . صدور این مدارک مورد تایید نیز تنها دو یا سه هفته زمان برده و به دست فرد می رسد .

لازم به ذکر است بدانید برخلاف مدارک رسمی سازمان فنی و حرفه ای امکان دریافت وام بانکی با این نوع مدارک وجود ندارد و افرادی که به دنبال وام هستند باید مدارک رسمی فنی و حرفه ای را داشته باشند .

تعریف مدارک گذر مهارتی

این مدارک از جمله مدارک غیررسمی بوده که هیچ یک از ویژگی های مدارک رسمی و مورد تایید را ندارد . در نتیجه مدارک گذر مهارتی تنها برای ، همایش ، کارگاه و سمینارهای دو ساعته به مراجعین اهدا خواهد شد .

همچنین لازم است بدانید که آموزشگاه ها حق دریافت هیچ گونه مبلغی برای این نوع مدارک نداشته و باید به طور رایگان توزیع کنند .

 
مزایای مدارک فنی و حرفه ای کشور

همانطور که گفتیم تنها راه موفقیت ، تحصیلات دانشگاهی نمی باشد ، در این میان برخی از افراد هستند که با توجه به مهارتی که دارند به دنبال راه اندازی یک کسب و کار جدید بوده و در نتیجه تصمیم به اشتغال زدایی خواهند کرد .  در نتیجه می توان گفت داشتن مدارک فنی و حرفه ای مزایای مختلفی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد :

    اخذ دیپلم از آموزش و پرورش 

    امکان دریافت وام خوداشتغالی

    استخدام شرکت های دولتی و خصوصی جهت استخدام

    امکان ترجمه مدارک و اعتبار بین المللی

    امکان اشتغال در سایر کشور ها

    امکان دریافت مدارک بدون کارت پایان خدمت سربازی برای آقایان

 
کلام آخر

همانطور که گفتیم تنها راه موفقیت و پولدار شدن دانشگاه رفتن و تحصیلات تکمیلی نیست ؛ چه بسا افرادی هستند که نه تنها به دانشگاه نرفته اند بلکه به درجات عالی نیز رسیده اند . در نتیجه می توان گفت با پشتکار و همچنین یادگیری مهارت می توانید به موفقیت برسید .

منبع : انواع مدارک فنی و حرفه ای

  • ۹۹/۰۲/۲۹
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی