heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

 مدیریت اساس و زیربنای تمام موفقیت های بشر بوده است که در تمام حوزه ها نیز کاربرد دارد . ابتدایی ترین نوع مدیریت خود مدیریتی است ، یعنی اینکه فرد بتواند خودش را به درستی مدیریت کرده تا به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند .

در واقع می توان گفت نقش یک مدیر در هر کار و هر صنفی از جمله نیازهای حیاتی می باشد و به همین دلیل اقدام به راه اندازی رشته مدیریت در حوزه های گوناگون کرده اند که هر بخش می تواند در تربیت و پرورش مدیران موثر برای آن حوزه اقدام کند .

لازم است بدانید که هر جامعه ای پیش از آنکه به موفقیت برسد نیاز به یک مدیر داشته تا به کمک آن بتواند مشکلات خود را حل کند . امروزه مدیریت بنیاد تمام موفقیت های بشر بوده است که هدف اصلی آن ارتقا و بهره وری می باشد .

تعریف رشته مدیریت

مدیریت فرایندی است که شامل برنامه ریزی ، هدایت ، فرماندهی ، نظارت بر اعضای یک سازمان و یا کارمندان ، تصمیم گیری و بررسی میزان تلاش و کارکرد افراد می باشد که منجر به نظم و یکپارچگی سازمان و یا موسسه خواهد شد .

مدیریت امروزه مجموعه ای از علوم گوناگون همانند اقتصاد ، روان شناسی ، جامعه شناسی ، ریاضیات ، آمار و غیره می باشد که هدف آن بهره وری ، کارایی و اثربخشی سازمان می باشد . اما لازم است بدانید که بکارگیری اصول مدیریت از موسسه ای به موسسه دیگر یا حتی از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است .

علم مدیریت در مقایسه با گذشته توسعه چشمگیری پیدا کرده و در بیشتر کشورها جهت پیشرفت در کسب و کار ، کنترل مجموعه ، افزایش بهره وری و غیره مدیران با انگیره و کارآمد را انتخاب خواهند کرد . برخی از افراد علم مدیریت را هنر و برخی دیگر آن را علم می دانند و برخی دیگر نیز ترکیب این دو . اما می توان گفت آنچه که حائز اهمیت است نقش و جایگاه مدیریت در جامعه امروزی می باشد .

گرایش های مختلف رشته مدیریت

رشته مدیریت گرایش های مختلفی دارد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد . از جمله دروس مشترک گرایش های رشته مدیریت می توان به ریاضیات ، اصول حسابداری ، آمار ، کامپیوتر ، اقتصاد خرد و کلان ، مبانی سازمانی و مدیریت ، روش تحقیق در مدیریت ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت رفتار سازمانی ، حقوق ، مدیریت اسلامی و سیستم های اطلاعاتی در مدیریت اشاره کرد .

مدیریت بازرگانی

از موضوعات مهم در حیطه تجارت ، مدیریت بازرگانی می باشد که یادگیری این گرایش سبب خواهد شد تا افراد رابطه مفید و اثرگذاری با مشتریان خود داشته باشند .

 

مدیریت صنعتی

این گرایش به منظور آموزش افراد متخصص برای بازرسی و همچنین مدیریت قسمت های صنعتی ایجاد شده است که هدف از این گرایش توانایی مدیریت واحد های صنعتی مختلف می باشد .

 

مدیریت دولتی

این رشته سبب خواهد شد تا افراد به مدیران توانمندی تبدیل شوند و همچنین وظایف مربوط به خود را در سازمان ها و ادارات به بهترین شکل انجام دهند . از جمله وظایف این مدیران می توان به امور استخدامی و کارگزینی ، نظارت و کنترل ، هدایت و رهبری ، تقسیم وظایف و سازمان و همچنین مدیریت زمان و اجرای آن اشاره کرد .

 

مدیریت مالی

همانطور که می دانید از جمله مهم ترین دارایی های یک شرکت می توان به سرمایه آن اشاره کرد ، که هر سازمانی برای مدیریت کردن آن نیاز به یک مدیر مالی دارد ، بنابراین این گرایش آینده شغلی بسیاری خوبی خواهد داشت .

 

مدیریت اجرایی

وظیفه اصلی این گرایش بهبود نظام مدیریت در سطح واحد های تولیدی و خدماتی می باشد که به افراد کمک خواهد کرد تا در مدیریت توانایی های بیشتری کسب کنند .

 

مدیریت تکنولوژی

این رشته از این جهت اهمیت دارد که سبب ایجاد ارتباط بین علوم مختلف از جمله مهندسی ، علوم طبیعی ، اجتماعی ، تئوری کسب و کار و تجزیه صنعتی خواهد شد و به همین دلیل یک تخصص میان رشته ای محسوب خواهد شد .


مدیریت فناوری اطلاعات 

یکی از معیارهای شناخت کشورهای توسعه یافته سطح پیشرفت آن ها در حوزه فناوری می باشد ، به همین دلیل بهترین روش برای فراگیر کردن دانش فناوری اطلاعات ، آماده سازی زیرساخت های معقول برای استفاده درست از آن است .

 

مدیریت کسب و کار

هدف از این رشته تربیت مدیران توانا برای اداره سازمان های اقتصادی ، تولیدی ، اجتماعی و خدماتی می باشد که افراد پس از گذراندن تحصیلات تکمیلی به مدیران ارزشمندی تبدیل خواهند شد .

 

مدیریت کارآفرینی

در واقع می توان گفت کارآفرینی نوعی بهره گیری از فرصت ها ، خلق شیوه های نوین و همچنین انجام کارهای جدید است که دانش کارآفرینی سبب توسعه و پیشرفت کشور نیز خواهد شد .

 

مدیریت بیمه 

مدیران بیمه شیوه اداره کردن موسسات بیمه و چگونگی رفتار با بیمه گذاران را آموزش دیده و همچنین اطلاعات مهمی در مورد انواع بیمه مانند بیمه عمر ، حوادث ، ماشین و غیره کسب خواهند کرد .

 

مدیریت گردشگری

گرایش مدیریت گردشگری در جهت پیشرفت و همچنین تقویت صنعت جهانگردی نیاز به مدیران و متخصصان با انگیزه و فعالی دارند که آگاهی لازم در زمینه جغرافیا ، اقتصاد و دیگر اطلاعات مربوط به گردشگری را داشته باشند .

 

مدیریت امور گمرکی

می توان گفت تجارت جهانی وابسته به گمرک بوده و به همین دلیل برای خدمت رسانی هر چه بیشتر لازم است تا مدیران بیمه اطلاعاتی در مورد آیین ها و دستورالعمل های گمرکی و غیره داشته باشند .

 
مهارت و توانایی های لازم رشته مدیریت

افرادی که رشته مدیریت را انتخاب کرده و قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند نیاز به مهارت های مختلفی دارند که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :

قدرت تصمیم بگیری

خلاق بودن

اعتماد به نفس

توان رهبری

روابط اجتماعی بالا

قدرت تجزیه و تحلیل

قدرت کلامی

تسلط بر دروس زبان ، ریاضی و عربی در گرایش های بازرگانی و صنعتی

علاقه به تاریخ و فرهنگ در گرایش مدیریت جهانگردی

تسلط به ریاضی و آمار در گرایش مدیریت صنعتی
منبع : با رشته مدیریت بیشتر آشنا شوید

  • ۹۹/۰۲/۲۴
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی