heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

بی شک تا کنون افرادی را دیده اید که حتی قدرت تصمیم گیری نیز ندارند ؛ افرادی که توانایی تصمیم گیری ندارند ، در کوچکترین مسائل زندگی نیز بر سر دوراهی می مانند . زمانی که صحبت از تصمیم گیری می شود ، گزینه ها مشخص بوده و تنها مشکل انتخاب بهترین گزینه می باشد .

در واقع می توان گفت در تصمیم گیری فرد به دنبال گزینه های مختلف نیست زیرا گزینه ها مشخص هستند ، تنها انتخاب کردن بهترین گزینه ملاک است . می توان گفت نه تنها فرد باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد بلکه مهارت های تصمیم گیری نیز اهمیت دارد .

تصمیم گیری به فرایندهای ذهنی فرد گفته می شود که به انتخاب یک گزینه در بین گزینه های دیگر می انجامد . با یک مثال قصد داریم شما را بیشتر با مفهوم عدم توانایی در تصمیم گیری آشنا کنیم : زن و مردی را در نظر بگیرید که برای شام به یک رستوران رفته اند .

زمان انتخاب غذا فرد مهارت تصمیم گیری برای انتخاب غذای مورد علاقه اش را نداشته و تکیه بر انتخاب مرد خواهد کرد . این زن در کوچکترین مسائل زندگی نیز نمی تواند تصمیم بگیرد چه بسا در انتخاب های پیچیده و مشکل .

اینکه شام چی بخورید و یا چه لباسی را به تن کنید ، انتخاب های ساده ای می باشد که حتی دیگران نیز می توانند برای شما انتخاب کنند . انتخاب هایی دیگر مانند انتخاب شغل ، همسر ، انتخاب رشته و غیره که از تصمیمات مهم زندگی هستند را دیگر نمی توان به عهده دیگران قرار داد .

مراحل اصلی بهترین تصمیم گیری

همانطور که گفتیم انتخاب تصمیم های مهم زندگی را نمی توان به عهده دیگران حتی نزدیک ترین افراد گذاشت ، در نتیجه فرد باید مهارت تصمیم گیری و همچنین توانایی انتخاب بهترین گزینه را داشته باشد . در ادامه برخی از راه حل های تصمیم گیری را بیان خواهیم کرد .

 

تهیه فهرست از گزینه های در اختیار

برای انتخاب از بین گزینه های موجود که منجر به بهترین تصمیم گیری خواهد شد ، باید در ابتدا فهرستی از راه حل ها و همچنین گزینه های موجود تهیه کنید . حین تهیه فهرست از گزینه های موجود ممکن است انتخاب های دیگری که ناشی از ذهن فعال فرد نیز هست ، به وجود آید .

در کل تصمیم گیری در این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و زمینه ساز تصمیم های بعدی می باشد ، در ضمن باید به یاد داشته باشید که همیشه در بین گزینه های موجود ، گزینه تصمیم نگرفتن و یا هیچ کاری نکردن را نیز در نظر بگیرید .

 

تعین زمان و فرد مسئول در تصمیم گیری

گاهی زمان تصمیم گیری به مراتب مهم تر از بهترین تصمیم گیری می باشد . در نتیجه برای تعیین زمان تصمیم گیری باید فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید . از جمله فاکتورهای مهم زمان تصمیم گیری می توان به موارد زیر اشاره کرد .

چه مقدار زمان در اختیار داریم ؟ آیا زمان تصمیم گیری اهمیت دارد ؟ تصمیم گیری در این مرحله چه مقدار اهمیت دارد ؟ آیا تصمیم گیری ضرورت دارد ؟ آیا زمان مهم تر است یا کیفیت تصمیم گیری ؟ پیامدهای رد شدن این تصمیم چیست ؟

در مرحله بعد باید در نظر بگیرید تصمیم گیری شما با چه افراد ، ارگان و یا حتی سازمان هایی در ارتباط می باشد ، در اینصورت اگر تصمیم اشتباه نیز گرفته باشید ، مطمعن خواهید شد که افرادی هستند که مسئولیت تصمیم گیری را بر عهده بگیرند .

اطلاعات مفید در مورد تصمیم

در انتخاب و تصمیم گیری در هر مرحله ای از زندگی باید اطلاعات کافی و همچنین تمامی اطلاعات مرتبط با گزینه های موجود و تصمیم را در اختیار داشته باشید . چه بسا افرادی وجود داشته اند که به دلیل اطلاعات ناکافی و یا غلط تصمیم های اشتباهی نیز گرفته اند .

در واقع مدت زمانی را که صرف جمع آوری اطلاعات خواهید کرد را باید با میزان ریسک پذیری تصمیم بسنجید . به عنوان مثال اگر در یک گروهی عضو هستید و می خواهید بهترین تصمیم را بگیرید ، باید بین اعضا وظایف را تقسیم کرده و سپس انتخاب کنید .

 

سنجیدن ریسک تصمیم گیری

از جمله مهم ترین مرحله های تصمیم گیری ، سنجیدن ریسک انتخاب گزینه و یا رد آن می باشد . در واقع میزان ریسک موجود که فرد ممکن است بپذیرد یا نه به مواردی همچون منافع تصمیم گیری ، پیامدهای تصمیم گیری اشتباه و همچنین ارزیابی نتیجه تصمیم بستگی دارد .

 


تصمیم گیری بر اساس ارزش های فردی خود

در واقع می توان گفت در زمان تصمیم گیری و انتخاب یک گزینه فرد با توجه به ارزش های خود تصمیم خواهد گرفت . ارزش ها ، سلایق و ویژگی های شخصیتی انسان ها با یکدیگر تفاوت داشته و در نتیجه تصمیم گیری هایشان نیز متفاوت است .

به طور مثال اگر بخواهید با همکاران خود برای شرکتی که در آن مشغول به کار هستید ، تصمیم بگیرید . در ابتدا باید هر یک از افراد نظرات و همچنین ارزش های خود را بیان کرده سپس گزینه ای را انتخاب کنید که اکثرا راضی هستند .

از جمله مهم ترین تصمیم های دانش آموزان که می تواند تاثیر بسیاری در آینده و یا حتی دانشگاه رفتن آن ها داشته باشد ، انتخاب رشته نهم به دهم آن ها است که باید با دقت هر چه بیشتر و با توجه به سلایق و علایقشان تصمیم گیری شود .


بررسی مزایا و معایب تصمیم

در میان گزینه های موجود در مهارت تصمیم گیری باید معایب و مزایای آن ها را مورد بررسی قرار دهید ، در نتیجه پیش از تصمیم گیری باید این امور را چک کنید . به طور مثال می توانید جدولی مانند ترازنامه تهیه کرده ، مزایا و معایب گزینه ها و همچنین اولویت آن ها را نوشته و سپس تصمیم بگیرید .


تصمیم بگیرید

پس از طی کردن تمامی مراحل گفته شده نوبت به تصمیم گیری و انتخاب یک گزینه است . تا این مرحله باید نه تنها اطلاعات کافی را جمع آوری کرده باشید بلکه باید مزایا و معایب هر روش را نیز بررسی کنید .

ممکن است اغلب افراد هنگامی که به این مرحله رسیده باشند ، بهترین گزینه را شناسایی کرده باشند اما همچنان قدرت تصمیم گیری نداشته باشند . اگر همچین حالتی پیش آمد نگران نباشید ، می توانید مراحل را بار دیگر طی کرده تا بتوانید سرانجام بهترین تصمیم را بگیرید .

اگر امکان داشت و یا زمان لازم را داشتید پس از انتخاب گزینه مورد نظر به تصمیم خود فکر کرده و عواقب و پیامدهای آن را در نظر بگیرید . به طور مثال یک شب تا صبح را به آن فکر کرده و سپس به دیگران اطلاع دهید .

 
نتیجه گیری

پس از آن که تصمیم خود را گرفته اید ، زمان خود را صرف " چه می شود ؟ " ، " عاقبت این تصمیم چیست " ، " اگر تصمیم اشتباهی گرفته باشم چه خواهد شد ؟ " و غیره نکنید . تنها با امید به خداوند و تلاش بسیار در مسیر محقق شدن تصمیمات خود تلاش کنید .

مراحل گفته شده یک روش تصمیم گیری می باشد که می توانید در زمان هایی که سردرگم بوده و توانایی تصمیم گرفتن ندارید از آن استفاده کنید . اما در نتیجه می توان گفت هیچ روشی جایگزین فکر کردن های منطقی و عقلانی نمی باشد .

البته می توان گفت در این روش گفته شده نه تنها به ارزش و علایق شما توجه شده است بلکه به مزایا و معایب همچنین اولویت بین گزینه ها نیز اشاره شده است . از مهم ترین تصمیم های زندگی که در آینده شما بسیار تاثیر گذار می باشد ، انتخاب رشته کنکور می باشد .

انتخاب رشته مناسب در کنکور سراسری نه تنها تاثیر بسیاری در آینده شما دارد بلکه سبب خواهد شد مسیر رسیدن به هدف هایتان نیز هموار شود ، در نتیجه باید اهمیت ویژه ای برای آن قائل شوید تا بتوانید بهترین تصمیم گیری را داشته باشید . 

 

منبع : بهترین تصمیم ممکن را بگیرید

  • ۹۹/۰۲/۱۷
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی