heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

شاید تا به حال دیده یا شنیده باشید که دانش آموزان و یا والدین آن ها از استرس امتحان شکایت کرده می کنند و دانش آموزان با وجود اینکه تلاش و مطالعه بسیاری نیز دارند ، نتیجه دلخواه و مطلوبی به دست نمی آورند .

روانشناسان بر این باور هستند که با کاهش استرس و اضطراب در دانش آموزان نه تنها شاهد نتیجه مطلوبی خواهیم بود بلکه آن ها با امیدواری بیشتری تلاش خواهند کرد . داشتن استرس و اضطراب در دانش آموزان سبب خواهد شد با وجود تلاش بسیاری که دارند ، نتیجه مطلوبی به دست نخواهند آورد .

اما نکته مهم این است که استرس و اضطراب از کجا سرچشمه می گیرد ؟ ریشه این ترس که سبب استرس می شود از چیست ؟ لازم است بدانید که استرس دانش آموزان به خاطر طرز فکر غلط آن ها از امتحان و نتایج امتحان می باشد .

اگر دانش آموزان باور های غلط خود در مورد امتحان و نتایج آن را تغییر دهند ، می توانند با ذهنی باز و بدون هیچ گونه استرسی با اطمینان خاطر وارد جلسه امتحان شوند . برخی از دانش آموزان ممکن است پیش از امتحان استرس نداشته و در حین امتحان دچار استرس شوند ، که در ادامه راهکارهای مفید آن را بیان خواهیم کرد :

استرس پیش از امتحان و آمادگی برای آن

اغلب افراد پیش از امتحان دچار استرس شده و همین سبب خواهد شد تا مسیر اشتباهی را حرکت کنند ، استرس قبل از امتحان سبب می شود تا نتیجه مطلوبی برای امتحان بدست نیاورید . روش های زیر می تواند به شما در استرس پیش از امتحان کمک کند :


در مکانی مشابه با جلسه و اتاق امتحان درس بخوانید

در حد توان و توقعی که از خود دارید ، انتظار نتیجه را نیز داشته باشید

نکته برداری و مرور آن ها پیش از امتحان سبب خواهد شد بار دیگر مطالب و توضیحات استاد را به یاد آورید ، در نتیجه استرس شما کاهش پیدا خواهد کرد

مهارت مدیریت زمان داشته باشید ، هر چه زمان مطالعه برای شب امتحان بیشتر باشد فرد دچار استرس کمتری خواهد شد بنابراین می توان گفت شب امتحانی نباشید .

مکان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرده و تمام فاکتورهایی که برای مطالعه نیاز دارید را فراهم کرده تا نتیجه مطلوبی را بدست آورید .

ذهن انسان به طور متوسط تنها 45 دقیقه می تواند تاثیر مثبت داشته باشد ، در نتیجه هر 45 دقیقه یکبار می توانید استراحت کرده و به ذهن خود آرامش دهید .

آب مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و توصیه می کنیم در روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید زیرا آب کم عملکرد شما را کند خواهد کرد .

برای خودتان پاداش در نظر بگیرید ، به طور مثال به ازای هر 45 دقیقه یا یک ساعت مطالعه مفید می توانید از فضای مجازی استفاده کرده یا از بازی های مورد علاقه خود استفاده کنید .

والدین نیز می توانند با شیوه و پیشنهاد های مختلف برای هر یک ساعت درس خواندن فرزندان خود پاداش در نظر بگیرند .


استرس روز امتحان و کاهش آن

برخی از دانش آموزان هستند که در روز امتحان و هنگامی که در جلسه امتحان حاضر می شوند ، دچار استرس خواهند شد . به همین دلیل رعایت نکات پیش از امتحان ضروری بوده که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :


شما برای موفقیت در جلسه امتحان به انرژی کافی نیاز دارید ، بنابراین باید پیش از جلسه صبحانه مفصل میل کنید اما تا حد امکان از مواد قندی استفاده نکنید . تخم مرغ و عدسی می تواند گزینه های مناسبی برای صبحانه روز امتحان باشد .

نیم ساعت پیش از امتحان به محل امتحان برسید زیرا دیر رسیدن و یا در ترافیک ماندن سبب ظهور علائم استرس خواهد شد .

کمبود آب در بدن تاثیرات منفی در عملکرد ذهن خواهد داشت به همین دلیل روزانه 8 لیوان آب مصرف کنید .

 
استرس در جلسه امتحان و کاهش آن

اغلب دانش آموزان ممکن هنگام جلسه امتحان با دیدن سوالات و یا زمان محدودی که دارند ، دچار استرس شوند . نگران نباشید وقت خود را بر اساس دستورالعمل های آزمون مدیریت کنید و سپس به سوالات پاسخ دهید .

جویدن مقداری آدامس در حین امتحان به کاهش استرس کمک خواهد کرد ، اگر سوالی داشتید و یا جایی گیر کردید نیز می توانید از مراقب و یا معلم خود بپرسید ، دیگر روش های کنترل استرس در جلسه امتحان را در ادامه بیان خواهیم کرد :

 

روی همان میزی که نشسته اید با تکان دادن عضلات خود نرمش کنید تا احساس آرامش کنید .

اگر استرس شما بیش از حد می باشد ، می توانید سرتان را روی میز گذاشته و استراحت کنید .

نفس عمیق کشیده و برای چند ثانیه نفس خود را حبس کرده و سپس آزاد کنید ، نفس عمیق کشیدن نه تنها بدن شما را شل کرده بلکه جریان اکسیژن مغز را نیز افزایش خواهد داد .

به این فکر کنید که شکست در این امتحان پایان دنیا نیست و آینده شما بسیار وسیع تر از آن است که این امتحان آن را دگرگون کند .

استرس پس از آزمون و کاهش آن

برخی از دانش آموزان هستند که حتی پس از آزمون نیز به دلیل اعلام نتایج آن دچار استرس خواهند شد و این موضوع آن ها را عذاب خواهد داد . با رعایت راهکارهایی که در ادامه خواهیم گفت ، استرس پس از امتحان را کاهش دهید :


زمانی که امتحان تموم شد آن را فراموش کرده و دیگر به آزمون و نتایج آن فکر نکنید .

هرکاری که دوست دارید و از آن لذت می برید را انجام دهید ، هر کاری که سبب خواهد شد تا ذهن شما آزمون را فراموش کند .

به امتحان به عنوان یک تجربه نگاه کنید و از مسیری که آمده اید تا به اینجا رسیده اید ، لذت ببرید .

هر چیزی که شما را خوشحال می کند را انجام دهید ، یعنی اینکه به خودتان برسید ، پیتزا و شیرینی بخورید ، یک وسیله جدید و یا یک لباس جدید برای خودتان بخرید .

 
در نهایت 

لازم به ذکر است بدانید که با رعایت موارد و نکات گفته استرس و اضطراب شما برای امتحان کاهش پیدا خواهد کرد ، در نتیجه نتیجه مطلوبی از امتحان خواهید داشت . شما می توانید از همان ابتدا که زمان آزمون مشخص شد ، برای امتحانات خود برنامه ریزی کرده و شروع به درس خواندن کنید .

اگر نتیجه مطلوبی از امتحانات خود دریافت نکردید ، نگران نباشید زیرا امتحان و شکست در آن می تواند تنها یک تجربه در زندگی شما باشد و نمی تواند در آینده و رسیدن به اهدافتان تاثیر گذار باشد .

منبع : روش های کاهش استرس امتحان دانش آموزان

  • ۹۹/۰۲/۲۲
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی