heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

دوران نوجوانی که یکی از حساس ترین دوران های زندگی فرد می باشد با چالش های مختلفی نیز همراه است ؛ آشنایی و شناخت ویژگی های این دوران نه تنها برای نوجوانان بلکه برای خانواده آن ها نیز بسیار ضروری می باشد .

لازم است بدانید که شناخت ویژگی های نوجوانان و درک صحیح از این ویژگی ها نه تنها به والدین بلکه به اطرافیان آن ها نیز کمک خواهد کرد تا بتوانند به گونه ای بهتر و همچنین با نوجوانان برخورد داشته باشند .

در صورت شناخت و آگاهی از ویژگی های دوران نوجوانی و بلوغ ؛ فرد نیز نه تنها به خودآگاهی بلکه به رشد بهتر دست پیدا خواهد کرد . در نتیجه شناخت ویژگی های دوران نوجوانی و درک آن ها برای فرد و همچنین والدین او الزامی می باشد .

 

ویژگی های نوجوانان در دوران بلوغ

هر فردی در هر دوره ای از زندگی ویژگی های مختلفی داشته که با دیگر افراد متفاوت می باشد ؛ نوجوانی و بلوغ نیز یکی از همین دوره ها می باشد . در نتیجه می توان گفت نه تنها ویژگی های نوجوانان بلکه تجربیات آن ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد .

برخی از ویژگی های نوجوانان در دوران بلوغ و یا همان نوجوانی با یکدیگر یکسان بوده ؛ که این ویژگی های مشترک سبب خواهد شد تا آن ها تجربیات یکسانی نیز داشته باشند که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :

 

ماجراجویی و ریسک پذیری

نوجوانان در این دوران نه تنها ماجرا بوده و به دنبال تجربه کردن های شخصی می باشند ؛ بلکه ریسک پذیر هستند . نوجوانان در دوران بلوغ به قدری پر انرژی و شجاعانه عمل خواهند کرد که عواقب و نتایج تمامی اعمال خود را خواهند پذیرفت .

در واقع می توان گفت بروز رفتارهای ماجراجویانه و یا ریسک پذیر غیرمعمول نبوده و بخشی از ویژگی های مشترک نوجوانان در این دوران می باشد . گاه ممکن است بر اثر ویژگی ریسک پذیری شان درگیر خطرات احتمالی مانند آزمایش مواد مخدر نیز شوند .

حتما بخوانید: صفر تا صد بلوغ


تمایل به مستقل شدن و احساسی بودن

اکثر نوجوانان در این دوران تمایل بسیاری برای مستقل شدن داشته ؛ به همین منظور ممکن است درگیر مشکلات بسیاری با خانواده و دیگر اطرافیان خود شود . از جمله تغییرات خلق و خو در نوجوانان می توان به پرخاشگری و یا بهانه گیری اشاره کرد .

لازم است بدانید که تصمیم به مستقل شدن در نوجوانان نوعی آمادگی برای تشکیل یک زندگی مستقل می باشد ؛ در این دوران آن ها با حس استقلال و همچنین آشنایی با هویت شخصی آشنا خواهند شد . آن ها ممکن است در این دوران دچار بحث های کلامی و یا غیر کلامی نیز شده باشند زیرا کنترل خشم خود را نیز ندارند .

 

هیجان و کسب تجربه

یک نوجوان در دوران بلوغ خود به دنبال کسب تجربه های مختلف می باشد ؛ به همین دلیل با توجه به تفاوت در ویژگی های فردی نوجوانان ، تجربه های آن ها نیز متفاوت می باشد . لازم است بدانید که هر کدام از نوجوانان دوران بلوغ خود را منحصر به فرد و متفاوت تجربه خواهند کرد .

نکته مهم این است که نه تنها والدین بلکه ویژگی های فرهنگی فرد نیز در رشد و گذراندن دوره بلوغ نوجوانان تاثیر خواهد گذاشت . اما لازم است بدانید که بیشترین تاثیرات دوران نوجوانی تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات جسمی فرد می باشد که به حس مستقل شدن آن ها کمک خواهد کرد .

 

دیگر ویژگی های نوجوانان در دوران بلوغ

حس افسردگی

افسردگی و تمایل به گوشه گیری و تنهایی اغلب برای برخی از نوجوانان به وجود خواهد آمده و از ویژگی های مشترک این دوران نیست . در جهت افسردگی نوجوان آن ها اعتماد به نفس خود را از دست داده ، علاقه به حضور در جامعه و همچنین حتی در جمع دوستان خود را نیز ندارند .

گاه این حس نوجوانان گذرا بوده و قابل حل می باشد ؛ اما ممکن است نوجوانان به دلایل متفاوتی در این دوران به افسردگی حاد دچار شوند که لازم است به مشاور و یا روانشناس مراجعه کنند . در صورت بی توجهی به این افراد ممکن است حتی به خودکشی نیز روی بیاورند .

حتما بخوانید: افسردگی

رشد فکری و دیدگاه نوجوان

تمامی نوجوانان در دوران بلوغ نه تنها از لحاظ جسمی بلکه فکری نیز رشد خواهند کرد ؛ آن ها در این دوران توانایی تصمیم گیری برای آینده خود و همچنین ترسیم اهدافشان را نیز دارند . یک نوجوان در دوران بلوغ به دلیل توانایی درک کردن شروع به شناسایی و بررسی موقعیت های مختلف خواهد کرد .

گاه ممکن است برخی از نوجوانان توانایی تحمل نظرات والدین خود را نیز نداشته و همچنین نظرات و عقیده آن ها را نیز زیر سوال ببرند . آن ها در این دوران پیش از بررسی عواقب و بدون فکر کردن ممکن است نظرات و ایده های خود را نیز بیان کنند .

 

رشد جسمی و اجتماعی

بی شک تمامی افراد از تغییرات جسمی و یا رشد نوجوانان آگاه بوده و این مراحل را گذرانده اند ؛ تغییرات دوران بلوغ در دخترها و پسرها متفاوت است . نوجوانان رشد قابل توجهی در سنین 13 تا 18 سالگی را تجربه خواهند کرد که اغلب از این تغییرات رنج می کشند .

دختران در سن بلوغ به دلیل تولید استروژن اضافه وزن پیدا کرده و همچنین قاعدگی آن ها نیز آغاز خواهد شد . پسران نیز در جهت تغییرات هورمونی تولید تستوسترون را شروع کرده و دچار تغییراتی همچون رشد موهای زائد بدن ، بم شدن صدا ، اگاهی های جنسی و غیره خواهند شد .


 

در نهایت

بی شک تمامی افراد این دوران را پشت سر گذاشته و یا می خواهند بگذرانند ؛ از دوران بلوغ و تغییرات آن نترسید . بلوغ از دوران های حساس زندگی بوده که نه تنها به کمک فرد و درک او بلکه به کمک والدین نیز آسان خواهد شد .

حتما بخوانید: رفتار والدین با فرزندان در زمان بلوغ

منبع : چالش های پیش روی نوجوانان

  • ۹۹/۰۴/۲۲
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی