heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

برخی از افراد وجود دارند که تا به اندازه ای انگیزه آن ها قوی بوده که توانایی درس خواندن بی وقفه را نیز دارند ؛ در مقابل افرادی دیگر نیز قدرت جسمی بسیاری برای درس خواندن دارند . اما در این میان کسانی که این ویژگی ها را نداشته چطور می توانند ساعات مطالعه خود را افزایش دهند ؟

برای شرکت و همچنین قبولی در هر آزمونی مانند کنکور و یا حتی امتحانات درس خواندن و همچنین میزان ساعات مطالعه بسیار اهمیت دارد . اما بی شک دانش آموزان بسیاری را دیده اید که هنگام مطالعه دچار خستگی و یا خواب آلودگی خواهند شد ؛ اما چاره چیست ؟

افرادی که توانایی درس خواندن زیاد را نداشته و یا هنگام درس خواندن خسته می شوند ؛ نمی توانند ساعات متوالی و یا با کیفیت درس بخوانند . گاهی ممکن است فرد به اندازه کافی استراحت کرده باشد اما به دلیل عدم انگیزه و یا هدف توانایی درس خواندن زیاد را نداشته باشد .

نکته مهم این است که در زندگی برای درس خواندن تغذیه و یا سلامت جسمانی خود را به هدر ندهید ؛ حتی در زمان درس خواندن نیز رژیم غذایی و یا ورزش خود را رها نکنید . آنچه اهمیت دارد میزان کیفیت مطالعه درس می باشد نه کمیت آن و هدف تنها یادگیری است .

 

روش هایی برای درس خواندن هر چه بیشتر بدون خستگی

همانطور که گفتیم تعداد بسیاری از دانش آموزان وجود دارند که به دلایل مختلفی در هنگام درس خواندن خسته شده و یا انگیزه ای برای ادامه درس خواندن ندارند ؛ در ادامه برخی از روش های درس خواندن برای مبارزه با خستگی را بیان خواهیم کرد :

 

داشتن یک برنامه درسی اصولی و منسجم

برنامه ریزی مناسب از جمله مواردی می باشد که باید به آن توجه کرده ؛ لازم است بدانید که برنامه ریزی مناسب شامل اولویت بندی اصولی نیز می شود . در نتیجه کارهای دشوار را در زمانی که انرژی بیشتری داشته و اغلب صبح هنگام انجام دهید .

کارهای سخت درس خواندن شامل خواندن درس های سخت و مفهومی می باشد که اغلب افراد به صبح اختصاص خواهند داد . هر چقدر که زمان به سمت عصر و یا شب رفته میزان قدرت ذهنی و همچنین کارایی آن کاهش پیدا کرده ؛ در نتیجه خواندن این گونه دروس سخت خواهد شد .

گاهی ممکن است افراد از خواندن درس ها سخت و مفهومی شانه خالی کرده و زمان آن را به تعویق بیاندازند که در نهایت آن درس را رها کنند . به دلیل پیشگیری از بروز این مشکل بهتر است کارهای سخت را در اولویت برنامه خود قرار دهید .

حتما بخوانید: روش های مختلف یادگیری سریع

 ورزش کرده تا نیرو پیدا کنید

ممکن است برخی از افراد بر این باور باشند که ورزش کردن سبب خستگی جسم فرد شده و در نتیجه او توانایی خود را برای درس خواندن از دست خواهد داد ؛ اما اینطور نیست . ورزش و یا فعالیت های بدنی توانایی یادگیری و حافظه فرد را تقویت کرده و همچنین اضطراب و استرس او را نیز کنترل خواهد کرد .

از دیگر فواید ورزش و انجام فعالیت های بدنی می توان به تاثیرات مثبت در انگیزه ، تمرکز و همچنین هوشیاری فرد اشاره کرد . با وجود اهمیت و فواید ورزش کردن به شما کمک خواهد کرد ساعات مطالعه خود را بیشتر کرده و همچنین توانایی ذهنی بالاتری نیز داشته باشید .

البته نکته مهم این است که هر نوع ورزشی مناسب نبوده و باید با توجه به میزان قدرت جسمانی فرد نوع فعالیت های بدنی را نیز انتخاب کرد .  به همین دلیل پیش از انتخاب یک رشته ورزشی عواملی همچون قدرت ، انعطاف پذیری ، قوای جسمی و سلامت بدنی خود را نیز در نظر بگیرید .

انرژی و انگیزه لازم را داشته باشید

انرژی و انگیزه می تواند در کیفیت و همچنین کمیت درس خواندن بسیار تاثیرگذار باشد ؛ در واقع می توان گفت مغز انسان نوسانگر انرژی فرد می باشد در نتیجه با پرورش و یا جریان رفتن افکار غلط آن را خسته نکنید .

از جمله افکار مخرب ذهن می توان به فکر کردن به نتیجه آزمون و یا عواقب شکست در آزمون اشاره کرد . لازم است از روش مبارزه با این افکار استفاد کنید به طوریکه همان لحظه این افکار را در برگه ای نوشته و زمان دیگری را برای فکر کردن به آن ها اختصاص دهید .

بیشتر بخوانید: رمز موفقیت در کنکور

 

دیگر روش ها برای درس خواندن بیشتر

به تغذیه و رژیم غذایی خود اهمیت دهید

درس خواندن و همچنین کیفیت آن به میزان قابل توجهی به مغز شما ارتباط داشته که لازم است این قاعده را برای موفقیت تحصیلی رعایت کنید . مغز شما تنها 2 درصد از وزن بدن را تشکیل داده اما 20 درصد از میزان انرژی روزانه را مصرف خواهد کرد .

به همین دلیل لازم است به تغذیه خود در زمان درس خواندن و یا آزمون اهمیت دهید ؛ در نتیجه مصرف گلوکوز را افزایش داده و از غذایی همچون آجیل ، لبنیات کم چرب ، غلات ، سبزیجات و همچنین انواع میوه ها و ماهی استفاده کنید .

غذایی همچون کیک ، فست فود ، نوشابه ، شکلات و غیره نه تنها مفید نبوده بلکه تاثیر منفی نیز در ذهن و توانایی های آن خواهد گذاشت . بنابراین توصیه می شود تا جایی که امکان دارد مصرف این مواد غذایی را به حداقل رسانده و حذف کنید .

 

برنامه مناسبی برای استراحت و خواب داشته باشید 

استراحت باید به اندازه ای باشد که نه تنها خستگی فرد را رفع کرده بلکه به تمرکز مجدد فرد نیز کمک کند . هر چند می توان گفت استراحت و خواب به موقع در افراد منجر به آرامش بیشتر ، افزایش تمرکز و همچنین انرژی یافتن خواهد شد .

یکی از شایع ترین برنامه های استراحت افراد این است که پس از 50 دقیقه درس خواندن و فعالیت های ذهنی به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید . در این زمان هر کاری به جز درس خواندن انجام دهید ، می توانید قدم بزنید ، آهنگ گوش دهید و یا حتی چیزی بخورید ؛ انتخاب با خودتان است .


 

نتیجه گیری

افرادی که توانایی درس خواندن نداشته و یا به سرعت انرژی شان تحلیل می رود لازم است این موارد را رعایت کرده تا نه تنها میزان ساعت درس خواندن آن ها بلکه کیفیت نیز افزایش پیدا کند .

در ادامه بخوانید: برنامه ریزی برای کنکور

منبع : راهکارهای افزایش ساعت مطالعه برای آزمون

  • ۹۹/۰۴/۲۱
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی