heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

نوجوانان بسیاری وجود داشته که به دلایل مختلفی درس خواندن را امری بیهوده می دانند ؛ به همین دلیل تصمیم به ترک تحصیل می گیرند . برخی دیگر از دانش آموزان ممکن است به فکر کار ، فعالیت و همچنین کسب درآمد باشند و یکباره مدرسه نرفته و درس را کنار بگذارند .

امروزه خوشبختانه فرار از مدرسه دانش آموزان نسبت به گذشته تا حدودی کاهش پیدا کرده است ؛ با وجود این همچنان در سراسر دنیا شاهد ترک تحصیل اغلب دانش آموزان هستیم . حتی ممکن است یکی از نگرانی های والدین ترک تحصیل نوجوانان بوده که عقیده آن ها درس خواندن ارزشی ندارد .

ترک تحصیل افراد نه تنها بر فرد بلکه بر خانواده و همچنین جامعه زیان بار بوده ؛ در نتیجه پیامدهای بلند مدتی خواهد داشت . به همین دلیل لازم است پیش از تصمیم به ترک تحصیل نوجوانان چاره ای بیاندیشید .

 

علل مختلف ترک تحصیل

سن فرار از مدرسه و ترک تحصیل بسته به شرایط فرد و همچنین ویژگی های شخصیتی و روحیات او داشته ؛ به همین دلیل نمی توان گفت سن مشخصی وجود دارد . اما طبق تحقیقات انجام شده سن خروج از مدرسه اغلب در سن 18 سالگی بوده و ممکن است به یکی از دلایل زیر ارتباط داشته باشد :

 

مشکلات مالی

گاهی ممکن است فرد به دلیل فشارهای مالی و یا حتی فقر ؛ مدرسه و دانشگاه را رها کرده و به دنبال کسب درآمد باشد . فشارهای مالی و اقتصادی در زندگی فرد سبب خواهد شد فرد و یا حتی خانواده او توانایی فراهم کردن شرایط تحصیل را نداشته و او نتواند به مدرسه یا دانشگاه برود .

گاهی نیز ممکن است خود فرد تصمیم به اشتغال پیدا کرده و درس و دانشگاه را هرچه زودتر رها کند ؛ دلیل دیگر آن ممکن است افزایش بیکاری در بین تحصیل کرده ها بوده باشد که فرد به این دلیل از درس خواندن وادامه تحصیل کناره گیری کند .

 

مشکلات فرهنگی

فقر فرهنگی و یا کمبود فرهنگ همچنان در برخی از مناطق بیداد می کند ؛ به طوری که حتی درس خواندن و ادامه تحصیل را امری بیهوده تلقی می کنند . البته لازم است بدانید که چنین تصوراتی اغلب در مناطق روستایی دیده شده و در شهر به ندرت دیده می شود .

در روستاها اغلب فرزندان خود را مجاب به ترک تحصیل کرده ؛ در واقع دلیل آن ها برای ترک تحصیل پسران تنها کار کردن و کمک به پدر بوده و برای دختران نیز ازدواج و تشکیل خانواده می باشد .

حتما بخوانید: جلوگیری از فرسودگی تحصیلی


مشکلات شخصی

در برخی از مواقع ممکن فرد به این نتیجه برسد که ترک تحصیل کند ؛ اما سوال اینجاست که چطور او به این نتیجه رسیده است ؟  اغلب نوجوانان ممکن است رویای پولدار شدن داشته و به همین خاطر درس و مدرسه را رها کرده و به دنبال کار کردن باشند .

برخی دیگر نیز ممکن است به دلیل ضعف تحصیلی و اجبار برای خواندن یک پایه تکراری ، زده شده باشند . در مقابل برخی دیگر نیز وجود دارند که به دلیل مشکلات خانوادگی و تنش در محیط زندگی شان از درس خواندن دلسرد شده باشند .

 

مشکلات آموزشی

سیستم آموزشی می تواند بسیار تاثیر گذار در موفقیت های تحصیلی ، شکست های تحصیلی و همچنین ترک تحصیل داشته باشد . در برخی از موارد کمبود امکانات آموزشی در کاهش انگیزه دانش آموزان و در نتیجه ترک تحصیل آن ها بسیار موثر می باشد .

یکی از مشکلات شایع در سیستم آموزشی محدود کردن دانش آموزان ، ممنوع کردن خلاقیت آن ها و همچنین شنونده بودن آن ها می باشد ؛ مدرسه رفتن دانش آموزان تنها به معنی شنونده بودن آن ها بوده به طوریکه کلاس درس به عنوانی یک سخنرانی صورت گرفته و دانش آموز تنها باید گوش کند .


 

روش های مختلف پیشگیری از ترک تحصیل

همانطور که گفتیم ترک تحصیلی افراد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که گاه ممکن است این مشکلات را حل کرد و همچنین از فرار از مدرسه نوجوانان پیشگیری کرد . در ادامه برخی از روش های مختلف ترک تحصیل نوجوانان را بیان خواهیم کرد :

 

فرهنگ سازی

همانطور که می دانید در روستا و مراکز محروم سن ازدواج دختران و کار کردن پسرها پایین بوده ؛ در نتیجه لازم است این فرهنگ سازی انجام شده تا بتوان از ترک تحصیل آن ها جلوگیری کرد .

 

برطرف کردن عیوب سیستم آموزشی کشور

زمانی که دانش آموز تنها در مدرسه نقش شنونده را ایفا نکرده و توانایی ارائه عقیده های خود را داشته باشد ؛ نه تنها به خلاقیت او کمک خواهد کرد بلکه به درس خواندن و تحصیلات نیز علاقه پیدا خواهد کرد .

حتما بخوانید: عادت های نابود کننده خلاقیت

مشاوره های فردی و انگیزشی

در برخی از موراد نوجوانان بدون داشتن مشکلات خانوادگی و یا حتی مالی ، تنها به تصمیم خودشان تصمیم به ترک می گیرند ؛ که لازم است برای جلوگیری از ترک تحصیل آن ها مشاوره های فردی و انگیزشی شوند .

 

کمک های مالی

همان طور که گفتیم یکی از دلایل شایع ترک تحصیل و کار کردن نوجوانان ؛ مشکلات اقتصادی آن ها می باشد . در نتیجه لازم است که مسئولین به خانواده های ضعیف و همچنین مناطق محروم کمک کرده و یا هزینه های تحصیل آن ها مانند خرید لوازم تحریر را کاهش دهند .

 

نقش خانواده

همانطور که می دانید خانواده نزدیکترین اعضا به فرد بوده ؛ در نتیجه در نوع تربیت ، ویژگی های روحی و روانی و همچنین تصمیم های فرد بسیار تاثیرگذار خواهند بود . لازم است خانواده شرایط روانی و با ثباتی را برای نوجوانان فراهم کرده تا به ترک تحصیل فکر نکنند .
 

در نهایت

ترک تحصیل نوجوانان به هر دلیلی عواقب مختلفی خواهد داشت که بی شک بسیاری از افراد به آن بی توجه هستند ؛ ازدواج زود هنگام دخترها و فرار از مدرسه آن ها سبب خواهد شد نسلی از مادران بی تجربه در جامعه افزایش پیدا کنند .

همچنین کار کردن زودهنگام پسرها سبب خواهد شد که آن ها بدون شناخت هویت خود و یا حتی لذت بردن از بهترین دوران های خود ؛ درگیر مشکلات اقتصادی و حتی اجتماعی نیز شوند .

در ادامه بخوانید: شرایط انصراف از تحصیل

منبع : ترک تحصیل و عواقب آن

  • ۹۹/۰۴/۱۹
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی