heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

 

بی شک تا به حال برایتان این اتفاق پیش آمده که لازم است تمام حواس خود را برای یک موضوع خاص بگذارید ؛ در صورت داشتن تمرکز می توانید موفق شده و حواس خود را جمع کنید . در واقع تمرکز یک توانایی ذهنی بوده که فرد با داشتن آن می تواند تمام توجه اش را روی یک موضوع خاص بگذارد .

زمانی که تمرکز فرد تنها بر روی موضوعی خاص بوده ؛ دیگر عوامل حواس پرتی قادر به پرت کردن حواس او نخواهند شد . تمامی افراد علاقه داشته تا کار خود را به بهترین شکل و در بالاترین سطح خود انجام دهند که این مهم نیاز به تمرکز حواس دارد .

همیشه برخی از عوامل حواس پرتی مانند افکار ، احساسات ، مشکلات شخصی ، اجتماعی و همچنین حوادث مختلف سبب عدم تمرکز فرد خواهد شد . تمرکز مهارتی است که نیاز به تمرین و تکرار داشته و نمی توان آن را به راحتی بدست آورد .

 

مفهوم تمرکز حواس

در واقع تمرکز یک مهارت و یا توانایی ذهنی بوده که فرد به کمک آن می تواند تمام توجه و حواس خود را بر روی یک موضوع خاص بگذارد ؛ به طوریکه حتی عوامل مزاحم نیز حواس او را پرت نکنند . مهارت تمرکز مادرزادی نبوده و تمامی افراد از آن بهره می برند اما نیاز به تمرین و تکرار دارد .

نکته مهم داشتن تمرکز توانایی نگه داشتن آن و همچنین افزایش میزان تمرکز بر روی موضوعی خاص می باشد ؛ که بسیار دشوار نیز می باشد . توانایی در نگه داشتن تمرکز و بی توجهی به عوامل مزاحم و حواس پرتی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد .

حتما بخوانید: حل مشکل عدم تمرکز

 

تفاوت تمرکز و توجه

اغلب افراد بر این باور هستند که دو واژه تمرکز و توجه با یکدیگر تفاوتی نداشته ؛ اما این موضوع اشتباه است . بی شک مفهوم توجه کردن و مهارت تمرکز کردن بسیار به یکدیگر نزدیک بوده اما یک تفاوت جزئی با یکدیگر دارند .

تمرکز یعنی دقت به موضوعی مشخص و البته با حذف و بی دقتی به عوامل مزاحم دیگر ؛ در صورتی که توجه کردن به معنای دقت به موضوعی خاص در کنار عوامل دیگر می باشد که حذف و یا عدم آن ها مشکلی به وجود نخواهد آورد .

در واقع مهارت تمرکز یک سطح بالا و عالی تر از توجه بوده که شامل توانایی و اراده در حذف تمامی عوامل حواس پرتی و مزاحم در محیط می باشد . آیا ممکن است برخی از افراد نه تنها توانایی تمرکز بلکه توجه کردن را نیز نداشته باشند ؟

بی شک بله ؛ ناتوانی در تمرکز و توجه با اختلالی به عنوان بیش فعالی _نقص توجه شناخته می شود . در این نوع از اختلال ممکن است کودک و یا بزرگسال در توجه و یا تمرکز روی یک مشکل و یا موضوعی خاص مشکل داشته باشند .

افراد مبتلا به این اختلال به راحتی توسط محرک های مختلف محیطی و یا عوامل حواس پرتی ، توجه و یا تمرکز خود را از دست خواهند داد . لازم است بدانید که اغلب این عدم توجه و تمرکز با افزایش تحرک ، بی قراری و همچنین ناتوانی در نشستن همراه می باشد .


 

فواید داشتن مهارت تمرکز

لازم است بدانید که داشتن مهارت تمرکز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بهتر است افراد این مهارت را در خود تقویت کنند . در ادامه برخی از فواید داشتن تمرکز را بیان خواهیم کرد :

 

افزایش خلاقیت

اگر تمام حواس و تمرکز شما روی موضوعی خاص متمرکز باشد ؛ در نتیجه می توانید با تمام قدرت مغز ، کارتان را انجام داده و همچنین ایده های مرتبط با آن نیز به ذهنتان خواهد رسید . در صورت داشتن تمرکز هر چه بیشتر روی موضوع حتی عوامل حواس پرتی نیز نمی تواند مزاحم شود .

افزایش خلاقیت که در نتیجه تمرکز می باشد از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و در زندگی بسیار مفید خواهد بود . تصور کنید شما فردی خلاق ، نوآور و کوشا بوده ؛ در اینصورت افزایش خلاقیت باعث ایجاد جریان های خلاق ذهنی شده که مدیریت آن ها می تواند در آینده شما نقش تاثیر گذار و بسزایی داشته باشد .

حتما بخوانید: عادت های نابود کننده خلاقیت

افزایش بهره وری

تمرکز و همچنین دقت بالا روی موضوعی خاص این امکان را به شما می دهد تا وظایف خود را هرچه سریع تر انجام دهید . انجام دقیق و با تمرکز یک کار مشخص سبب خواهد شد به سرعت آن را انجام داده و به کارهای دیگر خود نیز رسیدگی کنید .

 

کاهش استرس

داشتن تمرکز به شما کمک خواهد کرد تا کارهایتان را به درستی و همچنین با سرعت بیشتری انجام دهید ؛ در اینصورت استرس شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد . برخی از افراد به دلیل نداشتن مهارت تمرکز توانایی انجام به موقع کارها و وظایف خود را نداشته و همچنین لیستی از کارهای عقب مانده در ذهن آن ها ایجاد خواهد شد که سبب استرس می شود .

در واقع تمرکز روی یک کار مشخص در زمان تعیین شده بسیار اهمیت داشته ؛ در نتیجه محیط را برای شما آرام و بدون استرس خواهد کرد و همچنین با کمترین تلاش ممکن به بیشترین کارها و وظایف خود خواهید رسید .

 

افزایش کیفیت 

بی شک تمرکز و توجه به یک موضوعی خاص و یا حل یک مشکل ، کیفیت کار را نیز افزایش خواهد داد . در صورت داشتن مهارت تمرکز مغز شما توانایی پردازش و همچنین سامان دهی بیشتر افکار شما را داشته و سبب افزایش کیفیت سرانجام کار خواهد شد .

در صورت عدم داشتن مهارت تمرکز ذهن توانایی انجام یک عمل را نداشته ؛ در نتیجه به دلیل پراکندگی امور نمی توانید وظایف و یا کارهای خود را با دقت انجام دهید ؛ پس لازم است این مهارت را در خود تقویت کنید .

 

کلام آخر


افراد با داشتن مهارت تمرکز به دلیل تاثیرات مثبت این مهارت در زندگی شان ؛ روحیه بهتر و خوشحال تری دارند . در مقابل افرادی که این توانایی را نداشته و از داشتن مهارت تمرکز محروم هستند ؛ از انجام برخی از فعالیت ها در زندگی شان محروم می مانند .

حتما بخوانید: راهکارهای قبولی در تیزهوشان

منبع : چگونه مهارت تمرکز ذهن را افزایش دهیم

  • ۹۹/۰۴/۱۸
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی