heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

 

این روزها اغلب افراد کم و بیش درگیر کرونا بوده و با این ویروس سر و کله می زنند اما آیا تنها مشکل کرونا می باشد ؟ شاید تا کنون افراد مختلفی را دیده اید که تنها دغدغه زندگی آن ها ویروس کرونا بوده و تنها نگرانی آن ها به خطر افتادن سلامتی شان می باشد .

آیا تمام افراد جامعه در چنین وضعیتی به سر می برند ؟ بی شک خیر ، برخی از افراد علاوه بر کرونا دغدغه های دیگری همچون مشکلات اقتصادی ، تحصیلی و غیره را دارند و اما کنکوری ها در این اوضاع کرونا چه باید کنند ؟

در این اوضاع نابسامان جامعه کنکوری ها نه تنها اضطراب کنکور بلکه ویروس کرونا را نیز دارند ؛ به دلیل شیوع ویروس کرونا استرس و نگرانی آن ها چند برابر شده است . لازم است بدانید که حتی قرنطینه برای کنکوری ها استرس زا بوده است .

تعطیلی مدارس ، کلاس های کنکور و تقویتی ، کتابخانه ، سالن های مطالعه و دیگر مکان های مورد نیاز برای مطالعه کنکور باعث شده که شرایط استرس آن ها نسبت به گذشته چندین برابر شود .

 

درگیری ذهنی و آشفتگی کنکوری ها

بی شک هر ساله شاهد استرس و اضطراب کنکوری ها بوده و می دانید که آن ها برای موفقیت در این آزمون چگونه زحمت می کشیدند . اما امسال به استرس  و اضطراب کنکوری ها چاشنی کرونا نیز اضافه شده و نه تنها استرس آن ها را چندین برابر کرده بلکه بسیاری از برنامه های آن ها را مختل کرده است .

با توجه به تحقیقات روانشناسان استرس و اضطراب نیروی تفکر را ضعیف و کارایی حافظه را نیز مختل کرده است . در نتیجه فرد حواس خود را از دست داده و فرد دچار فراموشی خواهد شد . همچنین می توان گفت پریشانی ذهنی فرد قدرت تصمیم گیری را نیز از فرد خواهد گرفت .

آیا می دانید که مهار و کنترل استرس کنکوری ها بسیار اهمیت دارد ؟ در واقع اضطراب به حد معمول خود طبیعی بوده و حتی ممکن است تلاش های فرد را نیز افزایش دهد . اما اگر از اندازه طبیعی بیشتر شود مانعی د رانجام کارها و برنامه ریزی ایجاد خواهد کرد .

از جمله نشانه های اضطراب می توان به افزایش ضربان قلب ، خشک شدن دهان ، معده درد ، سفت شدن عضلات ، عرق ، لرزش ، تند شدن تنفش و غیره اشاره کرد . در مواقعی که اضطراب شدید باشد ممکن است فرد دچار سرگیجه ، حالت تهوع ، درد ناحیه سینه ، اسهال ، تار شدن دید و غیره نیز شود .

حتما بخوانید: استرس کنکور با چاشنی کرونا

 

چطور می توان اضطراب کنکوری ها را کاهش داد

همانطور که گفتیم استرس و اضطراب بیش از حد نه تنها به موفقیت کمک نکرده بلکه باعث خواهد شد فرد هر آنچه که خوانده باشد را نیز فراموش کند . برخی از موارد مهم مانند تغذیه مناسب ، هدف گزاری و  غیره که در ادامه بیان خواهیم کرد سبب کاهش استرس کنکوری ها خواهد شد : 

 

  • هدف گذاری

  • همراهی خانواده

  • مدیریت زمان

  • عمل دم و بازدم 

  • انقباض ماهیچه ها

  • ورزش کردن

  • تغذیه مناسب

  • برنامه ریزی صحیح

  • امیدواری دادن به کنکوری ها

  • توپ استرس

  • دوش گرفتن

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان در کنکور سراسری

 

رعایت نکات بهداشتی کرونا در جلسه کنکور

همانطور که گفتیم امسال کنکوری ها نه تنها استرس کنکور را داشته بلکه چاشنی کرونا نیز به آن اضافه شده است . اما نگران نباشید با رعایت پروتکل های بهداشتی در جلسه آزمون نه تنها استرس کرونا بلکه آزمون را نیز کنترل کرد . در ادامه برخی از نکات بهداشتی کرونا در جلسه کنکور را بیان خواهیم کرد :


استفاده از ماسک و دستکش نه تنها برای داوطلبان بلکه تمامی افراد حاضر در جلسه

تامین فاصله گذاری اجتماعی مناسب و جلوگیری از تجمع ورود به سالن

تهیه تهویه هوا در محل برگزاری جلسه آزمون

تامین فاصله گذاری مناسب برای صندلی ها در جلسه آزمون

ضدعفونی کردن محل برگزاری امتحان 

عدم تجمع مراقبان قبل و بعد از آزمون

قرار دادن مواد ضدعفونی کننده برای استفاده به ویژه ورودی ها و خروجی ها

آگاهی و رعایت پروتکل های بهداشتی همه دانش آموزان ، مراقبان و دیگر افراد در جلسه 

ضدعفونی کردن دست های دانش آموزان پیش از حضور در جلسه

در مناطق گرمسیری کشور که سیستم های گرمایشی و تهویه مناسبی نداشته باید فرآیند ضدعفونی با تایید و نظارت کارشناس انجام شود

عدم توزیع خوراکی در محل آزمون

 

در نهایت

امسال کنکور به علت شیوع ویروس کرونا وضعیت متفاوتی نسبت به سال های گذشته داشته و به همین دلیل نه تنها داوطلبان بلکه خانواده استرس زیادی برای ماراتن کنکور دارند . اما جای نگرانی نیست زیرا در جلسه آزمون علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی بلکه پروتکل های بهداشتی نیز رعایت خواهد شد .

کنکوری ها باید تنها تمرکز خود را در روزهای باقی مانده را روی درس خواندن گذاشته و از آن غافل نشوند . کنکوری ها ضمن رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کننده در جلسه نه تنها از جان خود حفاظت خواهند کرد بلکه کاهش استرس آن ها سبب خواهد شد به نتیجه بهتری نیز دست پیدا کنند .

مدیریت روزهای باقی مانده تا کنکور سراسری از اهمیت بسیاری برخوردار بوده به همین دلیل از فاکتورهای اصلی موفقیت در کنکور محسوب خواهد شد . در نتیجه می توان گفت رعایت نکات کنکوری  و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی در جلسه آزمون با موفقیت در کنکور رابطه مستقیم دارد .

موارد گفته شده در این مقاله از جمله موارد بهداشتی در جلسه آزمون سراسری بوده اما علاوه بر آن ها لازم است برخی از نکات دیگر را سر جلسه کنکور رعایت کنید که در مقاله زیر به آن اشاره شده است .

در ادامه بخوانید: نکاتی که باید سر جلسه آزمون رعایت شود

منبع : چگونه با کرونا سر جلسه کنکور کنار بیاییم

  • ۹۹/۰۳/۲۷
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی