heyvamag

اشتراک مطالب

heyvamag

اشتراک مطالب

  • ۰
  • ۰

بی شک امروزه شاهد اخبار داغ کرونا بوده و می دانید که کم کم به کنکور سراسری نیز نزدیک خواهیم شد ، اما کنکوری ها با کرونا چه باید کنند ؟ آیا استرس و اضطراب کنکور کافی نیست ؟ کنکوری ها چطور می توانند کنکور و کرونا را شکست دهند ؟

همانطور که می دانید ویروس کرونا نگرانی هایی را در سطح دنیا ایجاد کرده و یکی از بیماری هایی است که سازمان بهداشت جهانی بخاطر این مساله وضعیت اضطراری در جهان اعلام کرده است . اما در این میان حال و احوال کنکوری ها چگونه است ؟

کنکوری ها می دانند وقت آن ها طلاست و باید به بهترین نحو از زمانی که دارند تا کنکور استفاده کنند اما آیا آن ها تنها استرس کنکور را دارند ؟ بی شک خیر ، این روزها می توان گفت استرس کنکور و کرونا با یکدیگر برابری می کند .

 

کنکوری ها و کرونا

بی شک اغلب افراد بر این باور هستند که به دلیل تاخیر در برگزاری کنکور و یا قرنطینه برای شکست کرونا ، کنکوری ها باید نتیجه بهتری را بدست آورند . در واقع اینطور نیست ، در این شرایط دانش آموزان نه تنها استرس کنکور بلکه کرونا را نیز دارند .

همانطور که می دانید کلاس های درسی ، کتابخانه ، آموزشگاه ، کلاس های کنکور و غیره به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده و به همین دلیل ممکن است برخی از کنکوری ها از این موضوع صدمه بیننند ، زیرا کنکور تنها درس خواندن در خانه نیست .

آیا می دانید حجم زیاد استرس کنکوری ها از چه چیزی سرچشمه می گیرد ؟ این حجم از استرس به این دلیل می باشد که کنکور را مرحله سرنوشت ساز زندگی خود دانسته و شکست و یا موفقیت در آن را سرنوشت ساز تمام زندگی خود می دانند .

در نتیجه با وجود استرس کنکور فرض کنید موارد ناشناخته ای ظاهر شود که در این مسیر معضلی برای کنکوری ها شود ، در این صورت چه باید کرد ؟ فرد هنگام رو به رو شدن با این مشکل انسجام فکری خود را از دست داده و میزان استرس و اضطراب او از کنترل خارج شده است .

داوطلبان کنکور جهت مدیریت استرس خود لازم است به یاد داشته باشند که شرایط برای همه کنکوری ها یکسان بوده و تمامی رقیبان آن ها با کرونا دست و پنجه نرم می کنند . در نتیجه باید همان شیوه مطالعه قبلی را ادامه داده تا به نتیجه دلخواه خود برسند .

حتما بخوانید: زمان برگزاری کنکور سراسری

 

کاهش استرس کرونا در روزهای مانده به کنکور

همانطور که می دانید بسیاری از دانش آموزان در حال آمادگی برای شرکت در کنکور بوده و همچنین شرایط نابسمان که در نتیجه شیوع ویروس کرونا بوده ، سبب آشفتگی و درگیری ذهنی آن ها شده است . طبق تحقیقات انجام شده اضطراب ، نیروی تفکر و حافظه را ضعیف کرده در نتیجه سبب فراموشی خواهد شد ، به همین دلیل قدرت تصمیم گیری فرد را از بین خواهد برد .

گرچه روانشناسان باور دارند اضطراب کم برای مطالعه و درس خواندن مفید بوده زیرا سبب تلاش بیشتر فرد برای درس خواندن خواهد شد اما استرس بیش از حد نه تنها مفید نبوده بلکه مانع فعالیت های او شده و حتی در جلسه کنکور نیز از یادآوری آموخته ها جلوگیری خواهد کرد . در ادامه برخی از راهکارهای مفید برای کاهش استرس کرونا در روزهای باقی مانده به کنکور را بیان خواهیم کرد :


دوش گرفتن ؛ دوش گرفتن روزانه بسیار مفید و آرامش بخش بوده و می تواند در هنگام استراحت ، دوش گرفته و یا استحمام کنید . آّب برای آرامش بسیار کارساز بوده ، حتی می توانید در زمانی که اضطراب دارید ، یک لیوان آب هم بخورید .

نفس عمیق بکشید ؛ داوطلبان کنکور که امروزه استرس زیادی را تحمل کرده ، باید در روز حداقل 5  بار تنفس عمیق بکشند . تنفس عمق باید به گونه ای باشد که هنگام دم می خواهید یک گل را بو کنید و هنگام بازدم یک شمع را فوت می کنید .

توپ استرس دست ساز ؛ فشار دادن اشیا روش خوبی برای کاهش استرس بوده و همچنین هنگام فشار دادن یک توپ استرس می توانید به خاطره ها و اتفاقات خوش زندگی و یا به آینده درخشانی که در انتظارتان است ، فکر کنید .

استفاده از غذاهای چرب ممنوع ؛ در طول زمان باقی مانده به کنکور که استفاده از غذاهای چرب که سبب استرس خواهد شد ممنوع است . در نتیجه کنکوری ها نه تنها مواد غذایی سالم بلکه باید غذاهایی مصرف کنند که سبب تقویت حافظه کنکوری ها خواهد شد مانند میوه جات و سبزیجات استفاده کنند .

امیدواری دادن به کنکوری ها ؛ والدین در این زمان نقش بسیار مهمی داشته و باید نه تنها به فرزند خود امید داده بلکه بگویند که کنکور قسمتی از آینده آن ها بوده و تمام آینده آن ها را نخواهد ساخت بلکه تلاش و پشتکار آن ها سبب موفقیت آن ها خواهد شد .

ورزش کردن در خانه ؛ انجام ورزش های ساده در خانه سبب کاهش اضطراب و همچنین افزایش نشاط و شادی خواهد شد . ورزش کردن و تحرک بسیار باعث ترشح هورمون اندروفین شده و به کاهش استرس و درد کمک بسیاری خواهد کرد .

با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری دیگر فرصتی برای  یادگیری و مطالعه مباحث جدید نبوده و بهتر است تو این مدت به وسیله یک جمع بندی درست و اصولی تسلط  خودتان را روی مباحثی که تا الان مطالعه کردید بیشتر کنید .

بیشتر بخوانید: جمع بندی برای کنکور سراسری

 

راه کارهای مناسب برای شکست کرونا

همانطور که می دانید راه کارهای مختلفی برای شکست کرونا وجود داشته که از جمله مهم ترین آن ها قرنطینه شدن است . اما متاسفانه به دلیل برخی از شرایط حاکم در جامعه تمام افراد نمی توانند در خانه بمانند . 

 

  • انجام کارهای بانکی و اداری به صورت الکترونیکی و آنلاین

  • شست و شو مرتب دست ها

  • استفاده از ماسک و دستکش هنگام خروج از خانه 

  • عدم حضور در فروشگاه ها و مراکز خرید سرپوشیده

  • مهمانی نرفتن

  • سفر نکردن

  • عدم حضور در تجمعات شلوغ مانند عروسی ، عزاداری و غیره

  • جایگزین تماس های تلفنی و تصویری به جای دید و بازدید

  • رعایت نکات بهداشتی در محل کار

  • خرید کردن به صورت اینترنتی

  • رعایت حد فاصل اجتماعی با دوستان و اقوام

  • عدم رفتن به رستوران ، باشگاه ، کافی شاپ ، سینما ، استخر ، مراکز عمومی ، آراشگاه و غیره
     

در نهایت

همانطور که گفتیم کنکوری ها امسال نه تنها اضطراب کنکور را داشته بلکه استرس کرونا نیز به آن اضافه شده است . اما جای نگرانی نیست ، این شرایط برای همه داوطلبان کنکور سراسری امسال یکسان بوده است .

در واقع می توان گفت اضطراب دوران کنکور طبیعی بوده اما اگر این اضطراب مدیریت نشده و از حالت طبیعی خارج شده باشد نه تنها مانع پیشرفت فرد شده بلکه شکست نیز خواهد خورد . با توجه به شرایط پیش آمده نه تنها داوطلبان بلکه هیچ کدام از افراد جامعه قادر به تغییر شرایط و مهار کرونا نیستند .

به همین دلیل داوطلبان باید نیمه پر لیوان را دیده و به خودشان کمک کنند . آن ها باید در این شرایط از خانه ماندن خود نهایت استفاده را کرده و بیشتر زمان خود را صرف درس خواندن کنند ، خانه ماندن کنکوری ها استرس کرونا را نیز کمتر خواهد کرد .

در ادامه بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری

منبع : استرس کنکور با چاشنی کرونا

  • ۹۹/۰۳/۲۵
  • mag heyva

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی